tisdag 9 september 2008

Ringar och Five Fingers

Idag äntligen drog jag ut i Slottskogen för att testa mina nyinköpta ringar. Det skulle ju bland annat bli spännande att få prova muscle-ups. Kan ju lugnt säga att man var inte ens i närheten att klara en enda muscle-up. Fastän man legat i hårdträning med chins, dips och reducerat sin vikt med 4-5 kg under sommaren så var det lögn i helvete. Men det är förståss teknik, här ser det ju hur enkelt ut som helst.

Men jag gjorde dips och chins som funkade bra. 5 set á 8 reps av vardera. Provade också lite skinning the cat och även om jag hade hängt upp ringarna lite väl högt för detta ändamål hade jag styrkan att vända tillbaka.

Min träningspartner Alexander hade träningsfri dag idag så han assisterade bara så att jag kom upp i dip-läge samt tog ett och annat kort. Kändes lite dumt att ha med honom på bild om han inte gjorde nåt träningsrelaterat så ni får nöja med bilder på mig, hoppas det är okej.


Lite pillande första gången.


Dips funkade bra...


...likaså vanliga chins...


...men vid försök med muscle-ups var man
torsk och stod mest så här och såg dum ut.



Dagens andra stora händelse var att mina Vibram Five Fingers ÄNTLIGEN kom idag. Jag beställde dem i början av juni men de tog slut precis när jag beställt dem, alltså slut på själva Vibram, men jag lät betalningen ligga kvar och fick ett par först nu. Jag inhandlade dem i USA på Got Your Gear och det gick lös på 500 kr med frakt. Med tanke på att ett par av Five Fingers Sprint kostar 1000 kronor i butik här hemma så var det ändå värt mödan (nästan i alla fall).

Första gången man sätter på sig ett par Five Fingers så förstår man hur krumma och orörliga tårna är. Man blir smått frustrerad när någon av lilltårna smiter in i ett av hålen och man med tåkraft försöker förflytta en av dem - omöjligt!

Testade dem med att sprinta i trappan. Körde för första gången 8 sprintlopp á 100 trappsteg (50 steg) och kände mig inte alls så där utmattad jag brukar känna mig. Tror ju knappast detta har med monkeyshoes att göra utan snarare har konditionen förbättrats det sista.

Skorna då? Jo, definitivt var det annorlunda och jag tror inte jag sprang lika snabbt som med traditionella löparskor och vadmusklerna fick jobba hårdare då man gärna vill undvika att hälarna slår i. Efter passet skakade benen mer än normalt, kanske beror det på att Five Fingers tar bort en del av den stabilitet som vanliga skor ger och att andra (stabiliserings)muskler i ben och fötter får jobba hårdare. Vi får se hur det känns imorgon. Tog en tur med dem på Linnégatan efteråt och märkte att gången blev annorlunda, på vilket sätt vet jag inte men armarna verkade i alla fall pendla mer. Skall filma det någon dag, skillnaden på gången med vanliga skor och Five Fingers. Det skall bli kul att testa sprint på gräs senare till helgen.


Smidigt litet paket som gled förbi tullen (för en gångs skull).


Som på julafton fast utan ond tomte.


Otroligt pilligt att få in tårna på rätt plats. (Till vissa uppmärksammade läsare; nej jag har ingen vårta på foten, det är en förhårdnad som jag genast skall fila bort. Tack för omtanken.)


Skam och vanära den som ger sig.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag lovar att träna hårt nästa gång så jag får vara med på bild :-).
    Kul med ringarna - fantastiskt redskap.
    Hur känns fötterna idag?

    SvaraRadera
  2. Bra!

    Träningsvärk i vader och lite stel inne i själva fötterna.

    SvaraRadera