lördag 27 september 2008

Snatch och jerk ute


Idag var det en tidig lördagstripp till Alexanders landställe. Vaknade av min SleepTracker och kände mig i bra form redan från början, sånt känner jag i samma ögonblick jag stiger upp ur sängen. Perfekt väder och lagom temperatur dessutom.

Swing, one arm 18 kg: 10/10, 10/10
Snatch, 18 kg: 5/5, 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5, 20/20, 12/12, 6/6 (tot: 86 reps och 2064 kg)

Clean, double, 18 kg: 6/6
Jerk, one arm 24 kg: 5/5
Jerk, one arm 32 kg: 3/3, 7/7

Thrusters, 2x18 kg: 6, 6
Seesaw-Press, 2x18 kg: 2x7, 2x7

Overhead squat, one arm 8 kg: 6/6, 6/6; two-arms: 8, 6
Overhead squat, one arm 18 kg: 6/6

Kul att pricka in två p-rekord idag. Först fixade jag 20 snatch (sist 18) med 24 kg per arm och sedan 7 enarms jerks (sist 6) med 32 kg. Dessutom var handtaget på detta klot (tidig Eleiko) lite tjockare än vanligt (38 mot 35 mm) vilket faktiskt är jobbigare för greppet än vad man kan tro. Målet med snatchen i första hand är ju givetvis RKC:s snatchtest på 2x32 (tot. 64 med ett handbyte).

Thrusters var första gången jag testade med KB och det gick förvånadsvärt smidigt men det kanske inte är så konstigt med tanke på att jag har kört med skivstång flera gånger innan. Seesaw-pressen var däremot helt ny för mig. Kändes riktigt bra, här kan man nog lasta på i framtiden.

Enarms overhead-squat funkar bra med vänster arm men höger har helt klart en sämre flexibilitet och kröker sig när jag går ned i bottenläget. Om det är flexibiliteten i höften eller axeln som är sämre har jag inte riktigt klart för mig än.


Jerks, 32 kg. Jag har lite svårt att släppa klotet på vägen ner mot bröstet, antagligen på grund av den höga vikten och att jag är lite rädd för att vrida ut den för långt mot sidan och tappa den, men jag tror det kommer av sig själv när jag blir säkrare allt eftersom. Och nej, helt stabilt är det inte - än.

Den som har lust att se på fler videos från dagens övningar har dem på min YouTube-kanal.

Jag har länge haft funderingar på att ta någon typ av certifiering. Det hade varit kul att få ett papper i handen som bekräftar ens framsteg men framförallt att få lära sig mer teknik. RKC:s certifieringkurser har länge känts för tuffa för mig på grund av diskbråcksskadan och jag har istället sneglat på Steve Cotters kurser, speciellt nu när han kommer till Sverige i maj. Även Scott Sonnons seminarium i Motala i december har legat på agendan ett tag men jag känner mig inte helt övertygad när det bara handlar om en dag. Steve Cotters seminarium i maj låter riktigt bra. Problemet är bara att jag har börjat inse att det är RKC jag vill göra och nu när min skada är så pass bra att RKC-kursen känns möjlig för mig är det svårt att släppa. Alexander var inte till någon hjälp när jag ventilerade saken med honom utan spädde bara på och sa att jag inte hade någon återvändo, det är bara att registrera sig och åka. Och han har antagligen rätt. ;)

4 kommentarer:

  1. Tack för idag! Kul pass.
    Personligen tror jag tror att det är lugnt med din hälsa och RKC. Men att du inte startar en tråd på girya.se kring detta; där finns ju både flera rkc-er och sådana som ska certifiera sig hos rkc.
    Om du råkar ha någon bild på mig med 32.or får du gärna skicka...

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Ja, det kanske jag skall göra. Bilderna kommer, glömde dem hemma i den stationär datorn!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det ser bra ut det där! Ska själv testa 32 kg KB på torsdag. Jobbar på med min 20 kg tills dess. Kolla gärna in min sida mellan passen! Ska för övrigt på Scott Sonnons dagar i december, kan ju säga vad jag tycker sen!

    //Danne

    SvaraRadera
  4. Tack, Danne. Hoppas du får ett givande seminarium med Sonnon och kämpa på till dess!

    SvaraRadera