onsdag 15 oktober 2008

Jerkhaveri

Swing, one-arm, 16 kg: 10/10/10/10/10/10/10/10/10/10 (100 swings)
Swing, one-arm, 24 kg: 10/10/10/10 (40 swings)

Clean&Jerk, 2x16 kg: 10/10
Jerk, one-arm, 24 kg: 5/5, 5/5
Jerk, one-arm, 32 kg: 1/1, 2/2, 1/1
Jerk, one-arm, 24 kg: 10/10....

Väldigt märkligt med 32 kilosstöten, var i kanonform och kände inte av snatchpasset alls från igår. När jag cleanade första 32:an så var det knappt att fick upp den i rackpostion och jerken var också nära att misslyckas helt, vänster var värst som vanligt. Fick dessutom ont i vänster biceps när jag sänkte till 24-kg och jag lade därför av för kvällen.

Hur det kan skilja så från vecka till vecka är rätt underligt, körde ju 7 jerks för tre veckor sedan och 8 clean med 32:an förrförra veckan utan problem. För att inte tala om 25 jerks med 25 kg förra veckan! Det är tur man inte tävlar i det här, jag hade fått krupp om jag bankade in rekord efter rekord på träningen och sen fullständigt havererade på tävlingsdagen helt utan förvarning.

6 kommentarer:

  1. Så där är det för mig hela tiden att det går upp o ner. Jag tror att det alltid finns en anledning - det svåra är bara att se den.
    Jag ser det som en del av charmen med att lägga upp träning inför (förhoppningsvis) maxprestationer typ SSST och/eller tävling.

    SvaraRadera
  2. Upp ner går det normalt för mig också vad det gäller träning men att man ena veckan klarar 7 reps och nästa knappt ett enda reps är då inte i min värld normala prestationssvängningar.

    Anledningar eller bortförklaringar (sic!) finns det säkert, frågan är om de går att påverka eller förutsäga. Ibland undrar jag om det handlar om nervsystemet som spelar underliga spratt och inte det muskulära systemet i sig. Detta gör det kanske extra tydligt i kettlebelliftning som utsätter nervsystemet för extra stora påfrestningar vid dessa typer av övningar.

    SvaraRadera
  3. Särskilt i greppet kan jag få extremt stora variationer - att det plötsligt kan bli helt vekt, särskilt om det gått bra med träningen i ett par veckor. Kan det vara något med nervystemet tro?

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte men jag aldrig varit med om så stora prestationsfluktationer som med kettlebellsträning förut. Nåt annorlunda är det.

    SvaraRadera
  5. Jag avskyr ocksp när kroppen reagerar så otroligt inkonsekvent, att något som fungerade i ett exakt likadant läge tidigare strejkar vid nytt försök. Just nu blir jag tokig på vänsterarmen som keffar ur, axeln är som gele vid jerks med 32an och tillomed med 20 kg med. Måste verkligen stöta med jawpress för att få vettiga resultat med den! bah

    SvaraRadera