fredag 10 oktober 2008

The Pistol

Steve Cotter kallar den för the Pistol, annars brukar man i vanliga fall tala om one leg squat. Cotter kan göra fantastiska saker på ett ben och har nu producerat en tränings-DVD för detta ändamål, Mastering the Pistol.

Jag tror hela kroppen mår bra av att benen individuellt kan ge 100 procent av vad de är kapabla till. Jag har därför sedan februari månad gett mig fan på att även jag skall kunna göra enbens squats. Jag hade grundinställningen att styrkan redan fanns där men att flexibiliteten och balansen inte gjorde det. Detta var helt klart en korrekt analys, det behövdes bara lite träning och den 12 september gjorde jag till slut min första fria one leg squat. Vänster ben är ju inte lika självklar och stabil som höger men jag klarar i alla fall av att göra den.


Så här har jag hållit på sedan februari. Förvisso hjälper motvikten till en del men mycket handlar om att draglinan hjälper en att hålla balansen.


Och nu äntligen, fria pistoler. Medicinbollen på tre kilo hjälper en att inte falla bakåt men å andra sidan blir det vingligare i sidled.

4 kommentarer:

  1. Härligt och grattis! Det är kul när man får till sina diverse träningsprojekt.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar, ser bra ut!

    SvaraRadera
  3. JA härligt och grattis, du ger mig insperation att börja köra the pistol också :) se om jag kan klara det med 24kg KB till års skiftet

    SvaraRadera
  4. Tackar!

    Ja, hur blir det med balansen med klot i famnen?

    SvaraRadera