onsdag 8 oktober 2008

Tung biceps curl och push-ups på bollar


För två veckor sedan var det meningen att jag skulle filma när jag körde tung bicepscurl men jag var lite väl sliten i armarna efter all ringträning och fick skjuta upp saken. Jag tog tilfället i akt idag istället även om det inte är en "tung" vecka. Jag är nämligen lite nyfiken hur mycket jag hjälper till med överkroppen och "fuskar". Grejen är inte att jag försöker köra strikt utan jag kör så tungt som bara är möjligt med hjälp av överkroppen för att stimulera nervsystemet med absolut största möjliga belastning enligt Pavel Tsatsoulines principer.


Biceps curl, 60 kg. Faktum är att det känns som om jag fuskar mer än vad jag egentligen gör. Å andra sidan är den lilla knycken med överkroppen antagligen tämligen effektiv, lite som en del av en swing, snatch eller clean.

Har på senare tid provat variationer av push-ups (armhävningar), t.ex med handklapp etc. Idag testade jag följande lilla instabila konstruktion med två medicinbollar. Gjorde detta efter att ha kört fem set hantelpress så det var lite darrigt.


Lägg märke till att jag inte låser ut armarna ordentligt, detta gjorde jag fortsättningsvis efter att jag upptäckt det på videon. Det är bra att filma ibland....

För den som letar efter mer inspiration vad det gäller instabila pushup-övningar så finns lite idéer här.

2 kommentarer:

  1. Härliga armhävningar, jag har provat att köra på en pilates boll det är också hårt.
    Bra djup det är inget fusk där precis och efter hantelpress snyggt

    SvaraRadera
  2. Tack. Nästa steg blir nog att ha benen på en pilatesboll och armarna på medicinbollarna.

    SvaraRadera