tisdag 9 december 2008

RKC-seminarium, 7 december 2008

Foto: Tommy Blom

I söndags anordnade Tommy Blom och Anders Eriksson ytterligare ett förträffligt RKC-seminarium i Krav Maga Academys lokaler i Göteborg, senaste gången var ju den 2o juli. Upplägget handlade återigen om basickunskaper i swing, clean, press, get-up och snatch. De flesta av de 24 deltagarna hade inte varit där förra gången verkade som. Vi höll på från 13:00 till 18:00 med 45 minuters vila/rast efter halva tiden.

Själv tyckte jag det var jättekul även om det var en del repetition från förra gången. För det första är det nyttigt att nöta och repetera grundtekniker, vilket man knappast kan göra för ofta. För det andra är det kul att träffa andra med samma intresse för en i Sverige än så länge ovanlig träningsform, speciellt kul var det att träffa Jocke som jag endast har haft kontakt med via nätet. För det tredje är det kul att kunna få med kompisar som man tror kan tycka om denna träningsform. Jag fick med mig två som bägge svingade på för fulla muggar, speciellt Tina - bra jobbat! För det fjärde är en sådan här happening alltid kul att se framemot där man framför allt har chansen att ställa frågor som man samlar på sig under träningen hemma, tyvärr hade jag fullt upp med att sortera intryck på plats och några ackumulerande frågor lyckades jag aldrig komma på, men det är också typiskt mig.

Anders visade bra övningar för leduppvärmning. Borde faktiskt skärpa till mig med den saken. Man känner sig faktiskt i bra mycket bättre form när man kört igenom kroppen med dessa övningar.

Man visade också skillnaden att göra en press med och utan clean, märkte faktiskt att jag fick en bättre kraft om jag cleanade mellan varje press. Intressant och lärorikt!

Man lät oss utföra en intressant kombination av swing, clean och snatch som påminde lite av kombinationen av snatch och clean & jerk som jag gör då och då. Jag tror att det är mycket bra att sätta ihop kombinationer av dessa grundövningar då man vid varje påbörjat moment måste tänka på tekniken på en helt annat nivå än när man t.ex. gör en massa snatch eller swings efter varandra. Kul och bra kombination!

Tommy och Anders hade också den goda smaken att låta oss pröva på the Pistol (eller enbens-squat). En stor anledning var för att visa hur viktigt det är att ankeln har en god flexibilitet när man utför squats. Det var dock svårt att göra dem där då lokalen har ett mjukt mattbeklätt golv för kampsport och det blev ännu svårare för balansen bakåt kände jag. Överhuvudtaget tycker jag nog inte mattan skapar ett ultimat underlag för kettlebellsträning (förutom Turkish get-up!) man vill ju gärna ha ett fast underlag som man kan skjuta ifrån ordentligt, men det spelar egentligen inte så stor roll vid ett sådant här tillfälle.

Jocke hade med sig Spartans nya klot som jag fick testa och det var en fin kvalité och finnish på dem, blanka och svarta! Handtaget på 24 kg var av tjockleken 38 mm och alltså 3 mm tjockare än Eleiko som jag kör med. De hade ett lite större avstånd mellan kula och handtag liksom många andra klot har vilket verkar underlätta många gånger i snatch och clean då klotet ligger bättre i handen genom att klotet hamnar något längre ned på underarmen. Möjligtvis kan de bli något svårare att snatcha då man får ett något större moment när kulan vänder men det kanske är en vanesak. Dock tyckte jag det blästrade handtaget var väl skrovligt och det sved rätt illa i handen efter några snatchar och där skall läsaren veta att mina händer brukar tåla det mesta. Men som Jocke sa kan man alltid lätt lacka handtaget med hammarlack om man så vill. Alexander har förövrigt god kunskap om lackning då han har pimpat mången klot under året om det är någon som vill fördjupa sig i ämnet. ;)

På tal om Alexander så gjorde han istället en resa till Malmö för att tävla. Mer om det här, här och här.

Själv tycker jag inte att jag gör så mycket framsteg men så här när man jämför sedan förra seminariet för fem månader sedan så har man helt klart kommit ett par steg framåt. Körde denna gång endast med 24 kilos klotet från början till slut, sist rörde jag bara 24 kg i tvåhandssvingen, resterande övningar 16 kg. Efter passet kände jag mig faktiskt inte alls trött eller slutkörd, sist var jag smått skakig i benen och allmänt slutkörd. Så här dagen efter har jag förvisso lite lätt träningsvärk i ben, baksida lår och sätesmuskler men inte i närheten som efter förra gången då jag var sliten resten av veckan efteråt! I armar och överkropp känner jag dagen efter ingenting.

Tack Tommy och Anders för ett väl genomfört seminarium!


Tommy visar hur man gör en turkish get up (TGU) med 40 kg.


Vidare visar även Tommy snatchens principer med 32 kg.

Tommy Blom har även skrivit om seminariet i helgen på sin blog
g.


4 kommentarer:

  1. Verkar ha vart en väl spenderad söndag! Flera bekanta ansikten på gruppbilden som hade vart kul att träffa också. Well, next time.

    Skoj också att du märkte att formen blivit ännu bättre!

    Liten kommentar bara, det var inte IGX Global Challenge vi var med i - den gick samtidigt i flera länder. Tex Finland o Danmark gjorde båda. Men vi var "bara" med i en LC Challenge.
    IGX var 20min non-stop (först snatch sen lc!). Vi nöjde oss med 10min lc-lagtävlingen - och det räckte så det blev över :-).

    SvaraRadera
  2. En bra samman fattning av dagen :) det var trevligt att möte dig och Tommy och Anders och de andra, det som slår mig är att det är en trevlig samling på sådana här träffar då alla är öppna och vill lära sig alla små detaljer och tekniker. Det gav mig mycket bra energi från er alla som gjorde att jag lämnade Göteborg med ett glatt humör och en liten längtan tillbaks nästa gång.

    SvaraRadera
  3. Tack för den feedbacken, skönt att ha lite att fundera på inför nästa seminarium. Mattan är inte optimal för pistols, det kan jag hålla med om, för de andra övningarna tvingar den bara utövaren att vara extra explosiv och använda höfter ännu mer ;-)

    Tack för att du kom och hjälper till att sprida "ordet" med din blogg och din entusiasm, man såg att du har tränat och det har gett resultat.

    PS. TGUn är med 40 kg ;-)

    /Tommy

    SvaraRadera
  4. Alexander: Där förklarar varför 20 minuters föll bort. ;)

    Jocke: Kul att du trivdes!

    Tommy: Tack, själv!

    SvaraRadera