fredag 30 januari 2009

FiveFingers


Jag köpte i augusti ett par FiveFingers som har till syfte att låta foten springa mer eller mindre barfota. Detta för att stimulera fotens alla muskler och låta framfoten ta upp en större del av nedslaget istället för häl och knä.

Jag fick otroligt ont i vaderna första gångerna jag var ute och sprang med dem, framför allt i soleus-muskeln som förmodligen beror på att vaderna aldrig har arbetat på detta sättet förut. Jag fick ändra taktik och börja vänja vader och fötter långsamt. Därför har jag under hösten och vintern före varje gympass värmt upp 5 minuter på löpbandet. Jag filmade hur det såg ut i oktober (första filmen nedan) och har nu filmat igen (andra filmen).


Så här såg det ut för nästan fyra månader sen. Notera att höger fot/ben drar upp högre än vänster vid bakre 'uppspark', förmodligen på grund av att vänster vad inte riktigt hinner med eller klarar av att skjuta ifrån ordentligt på grund av nervskadan 2007. 160 steg per minut.


Och så här ser det ut idag. Den första halvminuten springer jag på samma hastighet som i första filmen (8 km/h), sedan höjer jag med 25 % (till 10 km/h) för att de sista 15 sekunderna höja ytterligare med 10 % (till 11 km/h). Notera här hur fötterna/bena drar upp ungefär lika högt vid bakre 'uppspark', vaden har helt klart och synligt börjat fungera som den ska. Nu 168 steg per minut vid 8 km/h.

Att jag tar fler steg per minut nu är lite märkligt och innebär att jag tar kortare steg nu än då - såtillvida löpbandet går med exakt samma hastighet. Kanske kan vaden och benets rehabilitering påverka steglängden genom att det klarar av att arbeta snabbare?

Det känns naturligare och lättare att springa för varje vecka. Det skall bli kul till våren när man glatt skuttar omkring i Slottsskogens nyutsprugna gräs.

2 kommentarer:

  1. Jag är ingen expert på området, men jaghar läst på lite om löptekniker. Att du ökat frekvensen kan bero på att du hittat tekniken bättre. När du springer barfota tvingas du landa mer på mellanfot än bakfot och det är naturligt att du får kortare steg. Jag skulle tro att du tvingas landa ännu längre fram om du springer ute på hårdare underlag. Du kan öka frekvensen ännu mer, runt 180 om det känns bra. En kort fotisättning minskar belastningen och skaderisken.

    SvaraRadera
  2. Intressant och tack för tipset!

    SvaraRadera