söndag 8 mars 2009

En veckas träning


Fick häromsistens frågan om hur mycket jag tränar i veckan och tänkte därför att en sådan sammanställning kunde vara på sin plats då jag inte redovisar allt här på bloggen. Den här veckan kanske inte är helt rättvis då det är en vilodag för lite - X-fitpasset föranledde detta - men den visar ändå ganska bra hur en vecka ser ut för mig.

Lördag: (kettlebell)
  • TGU (5 min)
  • Snatch (168 reps, 4032 kg)
Söndag: (kettlebell)
  • Press (92 reps, 2256 kg)
  • Squats (13 set av deck squats, front squats och pistols)
  • Grip training
Måndag:
  • Push-ups (100 reps på 7 min)
  • Löpning (30 min)
Tisdag: (kettlebell)
  • Snatch, VO2-max (240 reps, 4800 kg på 20 min)
Onsdag: (styrketräning, 40 sek vila mellan set)
  • Lårcurl (8 set av stående och med kroppsvikt)
  • Bröst (8 set av bänkpress och ensidig bänkpress)
  • Pull ups (8 set, bakom nacke och framför)
  • Body weight row (4 set)
  • Mage (8 set av hängande benlyft och balansboll)
Torsdag:
  • X-fit (30 min)
Fredag: (styrketräning, 40-100 sek vila mellan set)
  • Press och stötpress med stång (6 set)
  • Rodd, stående (6 set)
  • Chin-ups, smalt grepp (4 set)
  • Biceps curl m. hantel, stående (3 set)
  • Front squat m. stång (6 set)
  • Sissy squat (4 set)
  • Utfall med stång (3 set)
Lördag: (kettlebell)
  • Snatch (180 reps, 4.480 kg)

Idag är därför en välbehövd vilodag även om jag har god lust att köra ett gäng Gudrun på gymmet. Det får bli nästa söndag.


4 kommentarer:

  1. Jag ser att du lägger in en hel del vanlig styrketräning + ett löppass. Vad är tanken där, anser du att kettlebell-träningen behöver kompletteras? Jag har själv sen ett tag tillbaka övergett både löpning och styrketräning för Pavels "Rite of passage". Det enda tillägget jag gör är weighted pull-ups och lite simning.

    SvaraRadera
  2. Det jag säger nu är en mycket subjektiv uppfattning.

    Jag har styrketränat 4 gånger i veckan sedan -94 och det är först det sista dryga året som kettlebell och löpning också har blivit en del av min träning. Jag har därför en mycket dålig kondition som jag jobbar på. Den traditionella styrketräningen har hamnat allt mer i skuggan för mer funktionell och crossfit-inspirerad träning.

    Kettlebellsträning är en mycket bra allroundträning och det fungerar säkert alldeles utmärkt att bara köra det genom ballistiska svingar/snatch och pressövningar av olika slag. Men att komplettera med styrkelyftsövningar, chins/pull-ups blandat med högintensiv löpning/sprint och plyometrics ser jag som ytterligare möjligheter att stärka och förbereda kroppen för vad allt den kan få utstå.

    Men ofta handlar det om tid. Känner du att kettlebellsträningen räcker så är det mer än nog, tror jag. Du har säkert dessutom en mycket bättre grundkondition än vad jag har.... ;)

    SvaraRadera
  3. Vad består Grip training av?

    SvaraRadera
  4. Kör då och då greppträning med mina Captain of Crush:

    http://liljeros.blogspot.com/2008/08/grippers-och-nya-klder.html

    SvaraRadera