måndag 2 mars 2009

Push-ups och löpning


Push-ups:
30, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10
Total: 100, 7:00 min


Running: 30 min

Olof beskrev igår på sin blogg om hur man kan använda bröstmuskulaturen när man kör armhävningar och det var jag tvungen att testa. Han beskrev det väldigt bra med; sträck ut armarna framför sig, hålla i ett tänkt kvastskaft axelbrett genom att vrida armarna som om de ska “bryta” av skaftet. På detta sätt lär de sig att hitta bröstmusklerna och inte bara trycka upp kroppen med triceps. Jag gjorde så och visst fick man kontakt med bröstmusklerna! Inte för att jag gjorde så många fler men ändå. Sist gjorde jag hundra armhävningar på 7:20 och det slutade väl ungefär på samma tid idag.

Är som sagt ingen långdistansare men sprang ju ca 5-6 km på 33 minuter den 12 januari. Idag la jag på ett lite kol och minskade tiden med tre minuter på samma sträcka och det kändes! Tre minuter är egentligen inte mycket men benen kändes bra stumma efteråt. Vi får se hur det känns imorgon.

I torsdags gjorde jag en hel del stående maghjul, tydligen så många att jag faktiskt fortfarande kan känna en viss tendens av träningsvärk i magen. Det är rätt extremt faktiskt, tränar ju magen varje vecka.

Fredrik Norström har varit ute och terroriserat en stackars frivillig:


Rocky fys i frösundaviken from Magnus Cedenblad on Vimeo.

4 kommentarer:

  1. Tipsen som Olof kommer med finns med i Pavels böcker Power to the people (krossa stången och bryta den när man kör bänkpress), och The naked Warrior (skruva armarna ned genom backen).

    Ett tillägg är att det hjälper kroppen att koppla ihop musklerna i området som arbetar (och resten av kroppen). För att göra det ytterligare lite kraftigare skall man inte lyfta med brösten utan fokusera på att lyfta med latsen och försöka klämma ner fingertopparna i golvet.

    Principen är den samma som när man kör en Militärpress RKC-style - med full anspänning i hela kroppen.

    SvaraRadera
  2. Ja, just det! Tyckte jag kände igen det. Tack.

    SvaraRadera
  3. Ciao
    Tommy: Jag har hört att det är en ny Pavel-bok om kettlebells på gång, vet du nåt om vad den kommer att ha för inriktning? Om den är mer av ett program som ETK, eller teknik bok som RKC?

    David: Era lyckosar som gör armhävningar med triceps intuitivt. Jag får jobba på att göra dom med triceps och inte med pecs.

    SvaraRadera
  4. Return of the kettlebells heter Pavels nya bok.
    Kettlebellstockholm kommer givetvis sälja den.
    Kommer i April troligtvis!

    SvaraRadera