tisdag 10 mars 2009

Snatch, VO2-max

Modifierat VO2-max protokoll som den 29:e januari.

VO2-max: (modifierat)
Snatch, 20 kg: [6 reps per 15 sek / vila 15 sek] x 50

Totalt: 300 reps, 6.000 kg; 25 min. (+5 minutes again!)

Hade som sagt mål att lägga på en minut varje vecka men nu har jag lagt på 12 minuter de senaste tre veckorna. Hade ett grymt grepp under hela sessionen, nästan för bra. Faktiskt började vänster valkar "röra sig" för andra gången någonsin. Första gången var någon gång i höstas. De börjar glida och jag antar att de lossnar om man inte passar sig. Jag började därför snatcha längre ut mot fingrarna och det gick bra ett tag, Frågan är hur långt tid jag kan hålla på så, greppet kändes lite svagt i det läget.

Nå, skall jag lägga på 5 minuter till nästa vecka, det är frågan....

12 kommentarer:

  1. Det går snabbt framåt här ser jag :) gött

    SvaraRadera
  2. Ja, lite konstigt. Jag tror inte VO2-max testet var riktigt rättvist. Eller nåt.

    SvaraRadera
  3. vadå ta inte ifrån dig äran att vara duktig, gjort är gjort :)

    SvaraRadera
  4. vet inte om min förra kommentar kom fram men jag provar igen: har du nån särskild kosthållning för att maximera dina träningsresultat? Många crossfittare äter ofta low-carb eller zone, är det nåt du tänker på? Äter själv paleo/LCHF och har börjat intressera mig för crossfit (eller Evolutionary Fitness som beskrivs på bl.a. http://www.arthurdevany.com/ eller http://www.marksdailyapple.com/)

    (grymt bra blogg du har btw!)

    mvh Fanny

    SvaraRadera
  5. Tack för berömmet! Nej, någon kommentar från dig kan jag inte minnas såtillvida jag inte fepplat bort den en sen natt eller nåt.

    Jag tänker rätt dåligt på vad jag äter egentligen förutom att jag har bytt bort pasta, potatis och ris mot råa grönsaker (grönsallad och tomater oftast) istället när jag äter kött (vilket händer ganska ofta. Äter gärna pasta så jag har inte tagit bort kolhydraterna men kanske minskat på dem. Känner att jag blir behagligare mätt när jag bara äter kött och sallad än en massa sås och potatis.

    Mycket sushi blir det som jag älskar men annars är jag nog en allätare.

    Paleo/LCHF är jag glatt ovetande om! Vad är det?

    SvaraRadera
  6. kom på precis när jag tryckte på "skicka" att jag kanske borde förklara uttrycken lite närmare ;) LCHF står för LowCarb/HighFat och innebär att man skär ner på kolhydraterna rejält och äter mycket fett istället (gärna animaliskt). Paleo är typ stenålderskost, och innebär att man undviker livsmedel som är nya och okända för våra kroppar evolutionärt sett (t.ex mjölmat, mejeriprodukter, baljväxter etc), jag har märkt att mina magproblem försvinner på denna kost...

    Intressant att fler och fler som tränar hårt minskar mer och mer på kolhydraterna! Äntligen börjar folk förstå att kolhydrater inte är rent nödvändigt :)

    SvaraRadera
  7. Aha. Jag har nog aldrig flytt fett, smaken sitter ju där! Lightprodukter vet jag inte ens vad det är. Olivolja är gott, tjocka revben är gott, det som folk i min närhet inte äter upp på entrecoten får jag. ;) Men likaväl gillar jag som sagt grönskaker.

    Äter inte mycket bröd direkt, inte mycket ost och mjölk heller. Men jag kan inte säga att jag skyr det. Pasta är väl den mjölprodukten som jag äter mest kanske.

    Tror ju lite grann att människan kan vänja sig till det mesta även om lite nötter då och då säkert är bra att äta (iaf dom jag inte är allergisk mot). Men det klart, mår man bättre av en viss kost då skall man ju såklart vänja sig vid den.

    Tränar du crossfit eller vad håller du på med?

    SvaraRadera
  8. Goda resultat David, testet var högst verkligt och relevant den dagen vi gjorde det.

    Kör en månad till innan du testar igen, gör då testet med den vikt du tänker köra med...

    Gällande huden i handen så önskar jag att det bara hänt mig 2 gånger... det kommer helt enkelt med antalet snatchar, efter ett tag kommer händerna att "byta skinn"...

    Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  9. Tack, Tommy!

    Hur menar du, "tänker köra med"? Hos dig körde jag med 16 kg men jag bytte upp mig till 20 med samma frekvens. Tror du jag kan ge mig på 24? Jag har ju ett problem där att armarna tar slut innan konditionen vid högre vikt.

    Sist såg testet ut så här:
    VO2 max test:
    1:a min: 9 reps (v)
    2:a min: 11 reps (h)
    3:e min: 13 reps (v)
    4:e min: 15 reps (h)
    5:e min: 18 reps (v)
    6:e min, max: 24 reps (h)

    Skall man alltid börja på 9 oavsett vikt eller hur funkar det?

    SvaraRadera
  10. började på egen hand med nåt som jag senare märkte var lite crossfit-inspirerat, dvs korta intensiva pass (runt 30 min), fast jag tränar inte så ofta, kanske 2-3 ggr/veckan och i övrigt försöker jag hålla mig aktiv i vardagen. Älskar kettlebells! Ska börja sprinta med fivefingers när det blir varmare, gärna på lite mjukare underlag än springbanden på gymmet! Jag är lite stenålders-freak och försöker efterleva människans ursprungliga levnadsmönster så gott jag kan i dessa moderna dagar :) har märkt att det sammanfaller utmärkt med min livsstil att träna/äta helt random istället för efter ett utstakat schema.

    SvaraRadera
  11. Kul att du gillar Kettlebells! Själv hoppas jag att jag kan springa på asfalt med FiveFingers till sommaren, men vi får se.

    Intressant det där med livstil och struktur. Med tanke på mina inlägg här så kan man ju misstänka en viss strukturfascism men jag har nog också ändrat mig med åren och idag planerar jag inte varje vecka i förväg utan tar det lite mer som det kommer. Det är nog nyttigt.

    SvaraRadera