onsdag 6 maj 2009

Front squat och push-ups


Mycket plugg just nu, vill inte ha för mycket med mig i Köpenhamn även om jag måste ta med mig både böcker och dator dit av den anledningen. Få se hur motiverad jag är där nere efter middagen på kvällen....

Front squat, 24 kg: 10, 10
Front squat, 2x24 kg: 5, 10, 14, 12, 10, 10

Push-ups: 40, 15, 15, 10, 10, 10 (1 min rest between sets)
Total: 100

Nu jag börjat köra en bit över tio repetitioner med 2x24 kg front squat så är det armarna i rackposition som inte riktigt orkar med. Kanske det å andra sidan visar att jag håller dem enligt hard-style och inte i vilande GS-position, men bara kanske.

Testade även mina nyinköpta Converse Chuck Taylor All-Star och de är onekligen låga i hälen, ingen uppbyggnad där inte. Till skillnad från barfota eller FiveFingers så har de dock större anläggningsyta mot golvet vilket ger en något stabilare "stand" vilket man speciellt märker av när man kör pistols. Då det är den högskaftade modellen så ger den också ett skönt stöd i ankeln men frågan är hur bra det är egentligen utifrån en ansats där stöd och hjälpmedel skall hålla sig på absolut lägsta nivå....

En riktigt cool och inspirerande film nedan om barfotalöpning. Det är faktiskt en fantastisk känsla när man börjar kunna springa obehindrat med FiveFingers eller barfota. Jag skall skriva en längre post om detta snart.



2 kommentarer:

  1. Hej!

    Har under en tid läst din blogg med stort nöje. Jag tänker skaffa mig en 32 kg KB. Såg att du testat ett antal olika. Vilken rekomenderar du av Spartan, Eleiko oc Elite?

    MVH
    AA

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Det är svårt att rekommendera nåt när det mest bygger på smak och tycke. Elite har jag ingen större erfarenhet av mer än att det inte har någon lack på handtaget (blästrat) och verkar riva rätt ordentligt i händerna, i alla fall när jag som hastigast provade dem en gång. De jag har mer erfarenhet av är Elite, Eleiko och RKC där alla är bra klot men med lite olika förutsättningar. Eleiko har ganska kort avstånd mellan kula och handtag vilket gör att den hamnar långt upp på handleden i snatchen medan Elite har längre avstånd och hamnar längre ned. RKC hamnar väl lite mitt emellan tror jag.

    Som sagt, det är en smaksak. Eller köp en av varje vet jag! :)

    SvaraRadera