måndag 18 maj 2009

RKC certification - Dag 3


Dag tre var inte riktigt lika intensiv som de två första dagarna även om Jeff O'Conner gjorde sitt bästa att knäcka oss på förmiddagen med ett vansinnespass med dubbla kettlebells. Dagen förgylldes också med tekniktävlingar där en fick representera varje team (fyra stycken), en ungersk tandläkare vann (team Cheng).

Sedan var det våra egna tekniktester där vi fick utföra alla övningar en efter en med instruktörer som bedömde oss i det tysta. Efter lunch dök det upp en massa frivilliga helt novisa nybörjare som vi skulle testa våra kunskaper att lära ut till. Detta var egentligen det moment som jag mest osäker på. Ingen direkt tid att förbereda sig med "offret", endast på engelska och bara 45 minuter att försöka lära ut vad man ansåg vara passande att lära ut under denna tid. Men det gick rätt bra ändå även om man efteråt med facit i hand naturligtvis kom på vad man skulle gjort istället. Även här bedömdes man.

Dagen avslutades med Grad Workouten som naturligtvis tog musten ur en fullständigt. Den gamla workouten med seesaw hade faktiskt varit helt omöjlig idag då man var så slutkörd i hela kroppen att man klarade max 3-5 pressar med 24 kg, mot normala 10-13. Igår stod jag till exempel och körde clean och press och var helt tvärsäker på att jag körde med 24 kg men det visade sig, efter att en hjälpinstruktör påminde mig, att det bara var 20 kg. Tro mig, det kändes som 24 kg.

Sedan fick vi vänta på att man sammanställde hela helgens bedömningar av oss och få besked om man blev godkänd eller inte. Och ja, godkänd blev jag och det känns förbannat skönt. Alla åtta svenskar blev förövrigt godkända RKC certifierade instruktörer. Gott jobbat!!!

Dagens bilder.

[Vidare till RKC, certifiering och reflektioner]


Tekniktävling där John från Stockholm utför dubbla clean & press.


Tekniktävling, Pavel bedömer.


En del hade problem med händerna, jag klarade mig bra men så slipper jag också att använda krita.


Mark Cheng och Line.


Så här glada var det Italienska gänget efter Grad Workouten.


Team Cheng och hans hjälpinstruktörer efter att allt var klart (klicka för stor bild).


Den obligatoriska bilden - jag och Pavel Tsatsouline, the man himself.


9 kommentarer:

  1. Som jag så igår, grattis och välkommen! Riktigt kul att vi blir fler som kan sprida "ordet" ;)

    SvaraRadera
  2. Alexander: Tack, tycker faktiskt att jag jobbade på rätt bra själv!

    Tommy: Tack för samtalet, det uppskattdes, och det känns fint att blivit en del av familjen! ;)

    SvaraRadera
  3. Väldigt mycket grattis!

    Mattias

    SvaraRadera
  4. Tack, Mattias! Din tur nästa år!

    SvaraRadera
  5. Jo lite sugen blir man.

    SvaraRadera
  6. Grattis!! Förresten bilden på dig och Pavel; ni är ju lika som bär.

    SvaraRadera
  7. Askan: Tack! Ja, kanske ser jag helt enkelt rysk ut.... ;)

    SvaraRadera