söndag 14 juni 2009

Swing på landet


Åkte till Alexanders land idag för att köra lite swing och snatch.

Swing, 24 kg: 10, 20
Swing, 24 kg: 10/10, 10/10
Swing, 32 kg: 10, 10, 10, 10, 14, 20

Snatch, 24 kg: 5/5, 10/10
Snatch, 32 kg: 1/1, 3/3, 2/2

En väldigt lugn tillställning med mer prat och konversation än träning men så får det vara ibland.

En läsare här, Rikard, eftersökte en filmsnutt angående min förändrade swing som jag nämnde i veckan. Det har jag nu ordnat, tyvärr är det ont om filmer hur det såg innan. Filmen håller tyvärr inte den kvalité jag hoppades på, filmade med en Nikon D90 med 720p-upplösning men då skärpan sköts manuellt kom denna ur fas på något underligt sätt. Sak samma. Jobbar hårt med att få till höftknycken, anspänningen i core, abs, gluts samt ben, dra ned vikten hårt, hälar i backen, häcken bakåt, axlar i facken, andas in genom näsan och en rak ryggrad hela vägen upp till huvudet. Det sistnämnda är inte så lätt och det jobbar jag på med mest men det ser bättre ut nu och huvudet har inte riktigt samma ryck som när jag t.ex. körde snatch tidigare i våras. Men som med allt annat kan saker förbättras i det oändliga, så när man dör har man förhoppningsvis en bra swing och det är ju alltid nåt! ;)



Two-hands swing med 32 kg. Klicka på filmen för att gå till You Tubes sida och välj HD-upplösning med den röda knpappen så hacker det inte så mycket.

2 kommentarer:

  1. Tack för filmen. Bra att ha att utgå ifrån. Vad menar du med "dra ned vikten hårt"?

    SvaraRadera
  2. I hard-style swingen drar/trycker man även ner klotet för att öka hastigheten så att dynamiken i rörelsen skall öka och därmed få en bättre träningseffekt. Dessutom får du flyttat mer vikt på kortare tid! ;)

    SvaraRadera