måndag 20 juli 2009

Uppdatering av framfotalöpning och FiveFingers


Den post här på bloggen som har lästs flest gånger är den om framfotalöpning och FiveFingers som jag skrev i maj. Den har också inspirerat en del läsare att börja springa med FiveFingers, bland annat Tommy Blom och Joakim Bom, bägge RKC-instruktörer, vilket jag tycker är kul. Tommy Blom tog dessutom steget att börja sälja dem på sin site vilket var ett mycket bra initiativ då de inte är så lätta att få tag i alltid.

Även på RKC-certifieringen var dessa mycket populära och många deltagare använde dem. Vad jag hört av Tommy Blom som deltog i RKC II-certifieringen i St Paul Minnesota nu i juni, så var snacket igång även där om framfotalöpning och FiveFingers. Tommy rekommenderade mig boken Born To Run av Christopher McDougall som i sin tur Pavel Tsatsouline hade rekommenderat Tommy. Jag har själv inte läst den men jag kommer snart att göra det och skriva en kommentar om innehållet här.

En blogg som är bra i ämnet är Barefoot Ted's Adventures som har coachat i framfotalöpning i flera år och som också medverkar i Born To Run. Det var på hans blogg jag fann att Vibram snart kommer med en utveckling av FiveFingers KSO - KSO Trek. KSO Trek skall vara en mer robust variant för tuffare underlag och längre löparfärder. I sin blogg har han testat dem här.


Ted testar nya FiveFingers KSO Trek


Så här ser den ut, KSO Trek

En film där Christopher McDougall berättar om sin bok:



4 kommentarer:

  1. Barefoot Ted är en av deltagarna i boken Born to run...

    Pratade om FiveFingers KSO Trek med agenturen idag och kommer att ligga på dem att få hem dem, vem vill ha vanliga skor till vintern???

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hörde nåt om det men hängde aldrig riktigt med på hur när hans författarnamn inte fanns med.

    Till vintern blir de bra, kanske ett par FF-sockar också?

    SvaraRadera
  3. KSO Trek är nästa par för mig =)
    och ett par strumpor ;)
    Mina Classic får folk att skratta men förstå principen så en del vill ha sådana efter att de ett mina och jag pratat om vad dom gör =)

    Min Born to run är på ingående från Amazon ;)

    Tack David för att du börja skriva om Five Fingers

    SvaraRadera
  4. Problemet att folk skrattar ligger oss dem som skrattar... ;)

    SvaraRadera