torsdag 27 augusti 2009

VO2-max - Swing


Gjorde lite lättare mobilitetsövningar med armarna över axelnivå igår på gymmet. Körde även med mycket lätta hantlar (typ 1-2 kg) lite axelpress mest bara för att testa dem. Kanske kändes det något sämre idag men det är svårt att avgöra, i vilket fall som helst tänker jag inte testa nåt liknande mer den här veckan.

Känns lite trist att komma ifrån VO2-maxprotokollen på grund av axeln så därför testade jag idag med swing istället. Körde ju swing i måndags och det var inga problem alls, kändes tom bättre efteråt.

VO2-max
Swing, 24 kg: [10 reps 15 sec/rest 15 sec] x 20
Total: 200 reps, 4.800 kg; 10 min.

Ökade vikten till 24 kg, swing med 20 kg är lite för lätt. Valde 10 reps på måfå, testade och det kändes som en vettig frekvens. Faktum är att jag tror detta var en bra nivå att starta på, började få knappt om tid i de sista seten och det är ju ett tecken på att man börjar nå sitt max. Kanske kände jag mig inte riktigt lika urblåst som efter ett snatch-pass men det duger gott så länge. Dessutom har inte min förkylning lagt sig helt så jag är lite rostig fortfarande. Observera att jag swingade exakt lika mycket i måndags men då på tiden 15 minuter (ca). Dagens session var alltså ungefär 33% effektivare än måndagens.

Axeln kändes återigen mycket bättre efter passet. Lite märkligt.

6 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Som ett ssst med swing.

    SvaraRadera
  2. Angående axeln.
    Du nämnde tidigare att det gjorde ont att ligga på axeln. Rotatorkuffsmuskulatur brukar inte reagera på det, däremot den subacromiella bursan (slemsäcken) och ac-leden. Är smärtan över ett stort område eller en punkt? Gör det ont hela tiden eller bara vid aktivitet. Vilka läge förvärrar alt lättar?
    Nyfiken sjukgymnast

    SvaraRadera
  3. Jo, jag tror att du har rätt, det lutar år slemsäcken. Smärtan går att finna i ett ganska specifikt område vid specifika rörelser, speciellt när jag sträcker ut armen rakt fram och vrider armen moturs. Då kan man även förnimma lite av en "strålning" längst med armen som jag antar kan härledas till bicepsfästet. Alla andra vridmoment där armen är böjd känner jag ingen smärta alls. Till viss del kan jag känna lite smärta när jag för armen rakt uppåt. Det är relaterat till aktivitet, det känns absolut ingenting när jag bara står avslpappnad, ej heller när jag utför swing eller pull-ups. Idag är den lite sämre igen vilket jag härleder till de lätta press- och mobilitetsövningar jag gjorde i förrgår. Det var nämligen likadant sist att det tog två dygn innan jag nådde toppen av negativ reaktion.

    Har du några idéer? Jag skall till en naprapat som jag har bra erfarenhet nästa veckan.

    SvaraRadera
  4. Hej igen
    Vi brukar antingen träna patienten eller för att bekräfta diagnosen be läkaren om en diagnostisk injektion i slemsäcken. Man sprutar in bedövningsmedel och väntar 10 min sen gör man rörelserna som gjorde ont. Gör det fortfarande ont är det något annat. Blir det bedövat så kan man som behandling injicera cortison i säcken. Eftersom inflammationen är "inkapslad" i slemsäcken så brukar inte vanlig antiinflammatorisk medicin ta det.
    Slemsäcksinflammation har en tendens att hålla i sig i flera år om man inte gör något åt det. Det blir lite bättre vid vila men blommar upp efter aktivitet.
    Angående träningen tror jag naprapaten kan hjälpa till, men vi försöker undvika smärtande rörelser och istället göra tex adduktionsrörelser och stabiliseringsträning för att få balans mellan rotatorkufsmukulaturen. Man brukar vara starkare på framsidan av axeln än baksidan. Jag försöker få patienten att fokusera på att hålla ledkulan fast mot ledhålan oavsett var man har armen i rörelsen. (svårt att förklara här i text).

    Hoppas det kan vara till lite hjälp.
    Anders

    SvaraRadera
  5. Jag tackar för detta svar! Kanske är det bättre att jag först ordnar en remiss till en ortoped som kan bekräfta diagnosen?

    SvaraRadera