lördag 26 december 2009

Pose Method of Running


Som jag har nämnt här innan har jag sprungit framfotalöpning med FiveFingers sedan augusti förra året, ungefär en gång i veckan. Jag har därför sprungit en del sedan dess. Fortfarande har jag träningsvärk/ont i vaderna i tre till fyra dagar efter varje löpartillfälle. Jag kan sällan springa mer än 2-4 km, beroende på underlag, då vaderna inte klarar av mer. Behöver jag säga att jag börjar bli trött på detta? Kanske ringer det varningsklockor om att något är fel?

Jag var därför på en kurs i löpteknik i helgen anordnad av Marcus Stålbom på BGMS Analys, en så kallad "Mini-clinic i löpteknik", under tre timmar. Marcus är i grund och botten ingenjör i biomekanik men även certifierad i Pose Method of Running, Level I.


Nu fokuserar Marcus Stålbom inte enbart på Pose utan använder de pedagogiska delar som han tycker är bra i konceptet. Pose är enligt Marcus i sig bara en metod att nå bra löpteknik och ingen löpteknik i sig. Vi var ungefär tio deltagare och vi började att filma hur vi sprang före och sedan även efter teknikträningen. Jag upptäckte ganska snabbt att min löpstil gör åt med en hel del onödig energi, bland annat på grund av att jag sätter ned foten långt framför mig vilket stoppar upp hastigheten i varje steg. För att kompensera detta måste jag skjuta på i nästa steg för att behålla hastigheten, för att sedan bromsa upp osv. Vaden får på detta sätt jobba onödigt hård och det är antagligen anledningen till att vaderna känns som om de sprungit ett par maraton vid varje tillfälle.

Kursen uppmärksammade mig på detta men tyvärr hade jag svårt att ta till mig hur jag skulle springa istället. Till viss del handlar effektiv löpstil och Pose-tekniken om perception och hur vi tolkar våra sinnesintryck när vi springer. För att lära sig saker använder vi både kognition och känslointryck för att ta till oss informationen. Men har man väl lärt sig ett visst mönster eller teknik så har man också en slags föreställning om hur det skall vara. Det är denna föreställning man måste ändra på när man skall lära sig något helt nytt eller förändra invanda mönster. Jag upptäckte att jag har en föreställning eller känsla av att min framfot skall leta sig framåt och nedåt mot underlaget vilket medför att foten hamnar långt framför kroppen samt att jag sträcker foten så mycket att det nära på är tårna som slår i först, inte framfoten. Med andra ord har min framfotalöpning egentligen bara medfört att jag bytt ut hälnedslag mot tånedslag långt framför kroppen.

Som sagt, jag förstod att jag springer åt skogen fel men det var mycket svårt att ändra på detta vid kurstillfället. Jag stampade, jag hoppade och ingenting stämde. Man ändrar inte sin löpstil bara så där tydligen.

Pose utnyttjar gravitationskraften genom att man lyfter upp benet i en pose-position (se bilden ovan) och lutar sig framåt. För att inte ramla i backen framåt släpper man ned foten (man just lyft upp) under kroppen och i samma ögonblick lyfter man upp det andra benet i pose-postionen. Ju mer man lutar sig framåt ju snabbare måste man byta stödjeben (change support) och ju snabbare springer man. Det låter enkelt, det är enkelt men det är fasen inte lätt att utföra om man sprungit med en helt annorlunda ansats i hela sitt liv.

Med rätt löpteknik springer du därför snabbare och gör åt med mindre energi. Nästa gång ni är åskådare till ett löparlopp, t.ex göteborgsvarvet, så studera skillnaden mellan de löpare som ligger i täten och de som kommer senare. Ju längre bak i strömmen av löpare ju mer stöter de hårt ner i marken, täten däremot springer lätt och ledigt framåt som om de glider fram på en supraledare. Det är rätt löpteknik det.

Jag har nu därför läst Pose Method of Running skriven av Nicholas Romanov själv. En mycket bra bok som jag varmt rekommenderar. Jag önskar att jag läst denna innan jag hoppade på kursen i löpteknik, man behöver nämligen en kognitiv förförståelse innan man tar till sig en helt ny teknik. I alla fall behöver jag det.


Boken är mycket lättläst så även om man har svårt att läsa på engelska så har den ett mycket enkelt språk befriad från krångliga akademiska begrepp. En mängd övningar beskrivs med text och bilder för att lära sig pose-teknikens alla fördelar. Några valda citat:
"When the body is functioning properly, with all system operating in the correct alignment and in unison, there should be no injuries. However, when something in that movement is incorrect, the body breaks out of the framework of its normal operation and something 'breaks'."
"As spectators, when we watch a great runner in action we tend to describe his or her running style as relaxed, free and effortless. In other words, we tend to regard a great runner as someone who moves with complete freedom of movement. While humans are by nature great imitators, it's funny that we don't try to imitate great runners in the same way that we might try to replicate the swing of a Tiger Woods or Barry Bonds or the shooting technique of a Michael Jordan. We may be envious of a great runner, but tend to regard that freedom of movement as a gift from nature and not a style to be copied."

Nedan två filmer om Pose-metoden som visar hur effektiv löptekniken är.





Nu skall jag försöka praktisera det också. Det är ju som sagt en helt annan sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar