onsdag 27 januari 2010

Roterad press bakom rygg


Axeln känns bara bättre och bättre för varje vecka fastän förra veckans överdrivna fokus på axlar.

Press, rotated behind back:
Press, one-arm, 8 kg: 10/10
Press, one-arm, 16 kg: 6/6, 8/8, 10/10
Press, one-arm, 20 kg: 4/4, 6/6
Military press:
Press, one-arm, 20 kg: 4/4, 6/6, 8/8

Jag nämnde att jag pulat lite med pressar det senaste och skulle berätta mer om det vid tillfälle. Jag läste artikeln "Latitude" på Dragondoor av Tim Anderson (RKC2) som beskriver några tips hur man kopplar in latsen i pressen. Latsen skall enligt utsago hjälpa till i pressen om man lär sig att koppla in denna. Även om jag hört det förut blev jag ändå lite nyfiken då det rent anatomiskt låter lite märkligt att en dragmuskel skulle kunna pressa armen uppåt.

En av övningarna som Tim visar är en press där man vrider sig så mycket det går och pressar bakom ryggen enligt bilden nedan.

Denna övning skall om man utför den rätt koppla in latsen lättare. Jag testade men tappade ganska snabbt fokus på latsen då jag märkte att det var lättare att pressa så här med min skadade axel utan att det gjorde ont. Kände till och med en förbättring nästa dag generellt och sedan jag kört detta då och då har axeln blivit mycket bättre. Antingen öppnar det upp axeln eller så minskar det belastningen på det skadade området på nåt annat sätt (kanske genom att latsen jobbar mer?).

Idag tyckte jag det var dags för lite vanliga enarms-pressar och det funkade väl ganska bra. Det finns en viss antydan av skadan längst upp i utsträckt läge men så länge det inte förvärras så är det nog ingen fara

Huruvida latsen kan användas i pressen får jag återkomma till, har inte riktigt fått kläm på det.

Mike Stehle på Jersey Kettlebell visar ett av sin uppfinningsrika träningspass:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar