måndag 18 januari 2010

WOD på gymmet


Idag blev det ingen CrossFit Gbg utan jag tog mig till mitt lokala gym istället. Jag är kass på kippa i pull-ups samt både kass och hatar burpees så dessa två fick styra upp kvällen.

Max antal varv på 20 minuter:
10 pull-ups
10 burpees
9 varv

Fick till kippandet igår ganska bra så jag ville prova det i skarpt läge. De första tre omgångarna körde jag strikta, ville se om det verkligen underlättar när latsen tröttnar. Och det gjorde det, när man väl får till det så flyger man nästan upp! Rätt ofta kom jag i otakt men man löste det i nästa sving. Även burpees gick hyfsat, man kan tydligen bli bättre på det också.

2 kommentarer:

  1. Jag vet att det här är debatterade ämnen men ändå: 1. Varför kippa?
    2. Varför crossfitswingar?
    Jon/youmakelovingfun

    SvaraRadera
  2. När du kör strikta pull-ups använder du mer specifika muskelgrupper (lats/biceps), men när du kippar använder du i stort sett alla muskelns muskler vilket mer påverkar din syreupptagningsförmåga då kroppen då behöver mer syre, som jag förstår det. I Fran t.ex är det konditionen mer i fokus än ren specifik styrka. Altemark skrev lite om det här: http://liljeros.blogspot.com/2009/12/sondag-fran.html

    Crossfitsvingen har jag ingen kunskap om, håller mig till mina hard-style. ;)

    SvaraRadera