lördag 20 februari 2010

Marklyft igen

Lade ut mina marklyft här i tisdags och fick lite feedback från Sam och Björn. Diskuterade en del med Fredrik om det idag också och tog därför med mig kameran till gymmet och testade mig fram lite. Jag tror felet ligger i att jag försöker skydda ländryggen och böjer därför mer på benen än vad jag borde. Jag har dragit 190 kg ett par gånger förr om åren men hur min teknik såg ut då har jag ingen aning om men den var säkert katastrof.... ;) Sedan kan man ju i och för sig diskutera om jag verkligen hade kunnat klara av lyfta 190 kg med riktigt dålig teknik. Kanske inte.

Nåväl, så här såg det ut idag. Försökte få höften högre i utgångsläget och inte krypa ned mot golv och stång. Försökte också få höften att röra sig horisontellt med en intakt ländrygg. Feedback, tack. Vad kan förbättras?



Den gamla filmen från tisdagen för jämförelse...



Förutom marklyft så blev det front squat och diverse ringträning.

3 kommentarer:

  1. Mycket bättre! Inte bara startpositionen, utan även att du drar upp vikter jämnare än tidigare (tendens till ett ryck på förra) och huvudpositionen är bättre. På första böjer du bak nacken när du tar i vilket kan ge skumma belastningar i ryggen, på andra har du blicken framåt utan knixningar bakåt.

    Har du 190 som pb så vore det intressant med en film när du ger dig på lite tyngre vikter, men inga pers, då ser det alltid vidrigt ut teknikmässigt ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med Björn, bättre!

    Sen är det intressant att se formen när vikterna blir tyngre och mer utmanande.

    En känsla jag har när tekniken sitter bättre än att det känns som lyften är lättare, rakare, kortare väg, snabbare.
    Och den goa känslan att stången rör sig direkt från starten.

    SvaraRadera
  3. Jamen vad bra att man går åt rätt håll!

    Beträffande vikten så är jag fortfarande lite betingad och får öka långsamt med tunga vikter. Faktum är att det kändes lättare denna gång med 100 kg än gången innan men samtidigt så var lite nervöst med ländryggen (antagligen mest psykosomatiskt). Skall köra lite högrepetitivt framöver. Går jag upp i vikt skall jag filma!

    Det hjälpte förövrigt, efter tips från Fredrik, att tänka att höften skall gå fram och tillbaka horisontell, precis som i swingen. Visualiserar man den bilden i huvudet så går det lättare.

    Tack för feedback!

    Peace, Love & Deadlift

    SvaraRadera