onsdag 31 mars 2010

Dubbelt


Har en fantastisk träningsvärk från gårdagens 7-tons marklyft i hela övre delen av ryggen och skulderpartiet men framför allt i baksidan axlarna (Deltoid posterior). Tror aldrig jag känt så där! Naturligtvis även i hamstring men ingenting i ländryggen där jag endast och alltid fick träningsvärk förr om åren när jag körde marklyft. Att jag äntligen efter alla år får kontakt med hamstringsmusklerna är egentligen helt fantastiskt vilket jag nog bara tacka kettlebellswingen á la hard-style för!

Double press, 2x8 kg: 10, 10
Double press, 2x16 kg: 6, 8
Double press, 2x20 kg: 4, 6, 8, 10, 8, 6, 4
Double snatch, 16 kg: 6, 6

Trodde faktiskt inte att jag skulle fixa 10 reps med 2x20 kg. Nu blev man ju sugen att pressa 2x24... Dubbelsnatcharna tog så styggt på hamstrings efter gårdagens övningar att jag fick lägga av, kändes nästan som om de skulle börja krampa. Kul! :)

Tydligen körde vi dubbelpressar på RKC förra våren, rätt mycket dessutom enligt vissa. Har inget minne av det - dubbelsnatchar och dubbelswingar minns jag mycket detaljrikt men inga dubbelpressar. Amnesi, tydligen... Kanske därför det går så lätt, kroppen minns men inte hjärnan...

Dragondoor har kört igång en egen TV-kanal på nätet. Tyvärr verkar man inte publicera nåt på YouTube-kanalen längre och det är inte så bra då man därför inte kan bädda in deras filmer här eller på Facebook. Nåväl, varje vecka ställer man en fråga som man kan rösta på. Denna vecka har man frågat sina tittare varför man tränar med kettlebells. En mycket intressant fråga men för mig helt omöjlig att svara på då man inte tillåter flervalsalternativ. Åtminstone skulle jag vilja välja tre alternativ om inte alla.

Men när man tittar på de som har röstat, hittills 37 st, så är det ingen som har valt "cardio". Även om man inte kan slå fast något endast utifrån 37 personer så tror jag ändå att detta kommer att se annorlunda ut i framtiden. Kettlebellsträning är en fantastisk konditionsträning vilket folk ofta förstår först när de gjort sina tio första swingar. Tyvärr är det nog fortfarande så att svarta järnklot inte appelerar till konditionstränande människor utan associerar mer till styrka och stora muskler. Tänk vad fel det är!


2 kommentarer:

  1. Har inte varit här på ett tag. Ville bara gratulera till fullföljt vo2max-protokoll och att du har börjat köra 36-sekundersvarianten. Ska bli spännande att följa!

    SvaraRadera
  2. Tack, Ola! Ja, just nu är det greppet som fallerar men det kommer väl...

    SvaraRadera