onsdag 21 april 2010

Marklyft och tactical pull-up

Ökar på med 5 kg till.

Deadlift:
5 x 110 kg
5 x 100 kg
[5 x 90 kg] x 10
Tot: 5.550 kg

Gjorde även tactical pull-ups både utan och med kettlebell hållandes i foten. I en tactical pull-up når stången hela vägen till bröstet vilket gör det lite mer utmanande. Jag klarar en 24 kilos med ena foten nästan till bröstet, vilket är kravet på RKC II så det känns inte så krångligt att fixa. En lustig detalj var att det var jobbigare att dra mig upp när jag hade klotet i vänster ben än med höger. Det kan bero på nervskadan i benet vilket i sin tur skickar fel signaler till hjärnan om att nåt inte stämmer.

Att låta klotet hänga i foten är svårare än att ha vikten i ett viktbälte kring midjan, prova får ni se. Jag antar att det till viss del handlar om kroppens ovana att spänna så väl ben som att dra sig upp men det skulle ju i så fall motsäga principen om full anspänning i kroppen vilket ökar med en vikt kring foten. Någon som har en bättre förklaring?

2 kommentarer:

  1. För mig känns det som att på foten då sitter den itne säkert, om kroppen inte har bra grepp om något så blir man svag.

    Sen att man kan sprattla en gnutta fram elelr bak ger bättre hävarm kännsdet som.

    24 kg upp till bröstet är bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, nåt sånt är det, signaler att något är osäkert eller fel. Med viktbälte tar jag ju det dubbla men då drar jag upp bena en del så det kan ha med det att göra också....

    Sprattla får man inte göra! ;)

    SvaraRadera