fredag 21 maj 2010

Get-up, VFF och osteopatbesök 2


Get-up, 20 kg: 1/1
Get-up, 24 kg: 1/1 x 10 (20 minutes)

Ordentligt pass med get-up. Rätt svettigt men man känner sig riktig behaglig i kroppen efteråt; mjuk, rörlig och ordentligt uppvärmd utan att vissa specifika muskler är uttröttade.

Var idag hos min nya osteopat igen, Peter Niemelä. Har stretchat så som jag fick i hemläxa för två veckor sedan och det märktes idag, han kom djupare på några ställen och axlarna har börjat närma sig sina tänkta lägen. Lika smärtsamt som sist dock. Idag var det mer fokus på min hållning som inte är bra. In med magen, ut med bröstet, släta ut ländryggen och fram med höften. När jag stod i det läget var det exakt samma läge som är slutfasen i hardstyle-svingen och så skall jag tydligen stå jämt. Intressant.

Fick nya stretchövningar till nästa gång, om tre veckor, som syftar till stretcha övre delen av ryggen mellan skulderblad för att på sätt förändra hållning och andning.

Jag nämnde trapeziusmuskeln sist men de muskler som blir föremål för min nackstretching just nu är egentligen de tre underliggande musklerna enligt bilden till höger nedan.


Klicka för att få större bild

Tog en löprunda på kvällen. Det hade kommit några regnskurar strax innan så det kändes som efter ett riktigt typiskt sommarregn. Gott! Sprang på ganska bra idag. Försöker hålla rätt hög kadens (ca 180 steg per minut). Gick lite två gånger på den drygt 2,5 km långa rundan vilket är en framgång, sist gick jag fyra gånger, gången innan sex.

Göteborgsvarvet i ett nötskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar