torsdag 6 maj 2010

Jonas Colting - Den Nakna Löparen

Idag var jag på triathleten Jonas Coltings föredrag "Den nakna löparen" i Skatås i Göteborg som handlade om barfotalöpning och "stenåldersliv". Sista delen av tiden var en praktisk del där man fick testa lite olika springövningar med och utan skor på en gräsplan. Jonas sålde även FiveFingers och hade många storlekar med sig så att alla kunde prova.

Jonas Colting är en självgående och entusiastisk talare som kan prata fritt utan stödlappar. Han har också god förmåga att hantera större grupper vilket är viktigt när man låter över trettio löpare springa fritt på en större gräsplan. Han kan också entusiasmera folk så det är verkligen kul att han åker landet runt med dessa föreläsningar så att folk får upp intresset för barfotalöpning.

För min del gav det dock inte mycket även om det var lite kul att se hur en massa folk sprang barfota för första gången. Jag behöver lära mig ren löpteknik - Pose specifikt. Jonas hade kanske inte riktigt så mycket koll på just löpteknik överhuvudtaget, det var mest att springa på lite hur som helst. Han verkar ha läst sig fram till det mesta på nätet och det är väl som det är med den saken.

Så om ni inte har den minsta koll, vill ha en inspirerande föreläsning om barfotalöpning och ta ett första steg att kasta skorna så gå på Coltings föreläsning. Springer ni redan med FiveFingers eller liknande, är redan initierad och vill lära er något om löpteknik så finns det andra kurser som är mycket bättre, t.ex. Marcus Stålbom på BGMS Analys som är certifierad Pose-instruktör.

Jonas Colting

2 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att det gav mycket, för jag har aldrig testat barfotalöpning och sånt. Riktigt kul!

    SvaraRadera
  2. Bra det, lyckat till med barfötterna!

    SvaraRadera