måndag 31 maj 2010

Snatch och lite till er tjejer som tränar....


Snatch, 16 kg:
10/10
Snatch, 24 kg: 10/10, 28/28
Snatch, 28 kg: 10/10
Snatch, 32 kg: 5/5, 7/7
Double snatch, 2x20 kg: 5, 5, 5, 5
Total: 160 snatches; 4.272 kg

Närmar mig PR på 32/32. 40/40 är ett mål som känns nåbart även om jag egentligen inte har tid att fokusera på det just nu innan Budapest. Både 28:an och 32:an kändes stabila. Funderade på 36:an ett tag men jag stod i köket med klinkersgolv så jag vågade inte.

I artikeln Train Like a Man - Especially if You’re a Woman skriver Neghar Fonooni om varför kvinnor skall träna som vissa av oss män gör och inte köpa det som marknaden prånglar ut. Det finns en hel del bra citat och speciellt ett som jag känner igen mycket väl bland tjejer jag känner:
"We don’t think we should lift heavy weights. We don’t want to lift heavy weights. But what that really comes down to, is that WE DON...'T BELIEVE WE CAN LIFT HEAVY WEIGHTS."
Jag vet inte hur många tjejer som tittar på mig som om jag inte var riktigt klok när jag föreslår kettlebellsträning istället för en massa meningslösa gymbesök sittandes i maskiner eller märklig gruppgympa som mer handlar om dans än träning. På många områden är de stereotypa könsrollerna så väl genombelysta men inom vissa andra är det som om tiden står still. Jag tycker det är oerhört pinsamt att man idag 2010 måste gjuta in kettlebells i mjukt gummi, måla dem i en massa grälla pastellfärger och har en vikt på max fyra kg för att attrahera kvinnor som I USA (vilket kommer till Sverige vilken dag som helst).



Nä, kom igen nu tjejer, släpp sargen och använd kroppen så som det är tänkt!

We are turning you into better men, even the ladies.
Pavel Tsatsouline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar