torsdag 24 juni 2010

Pull-ups och FFV Speed

Tactical pull-up: [1, 2, 3, 4, 5] x 1
Tactical pull-up, 8 kg: 1, 1
Tactical pull-up, 2x8 kg: 1, 1 (fail)
Tactical pull-up, 8 kg + utan: 1, 2, 1+3, 1+6, 1+5
Tactical pull-up: [1, 2, 3, 4, 5] x 1
Total: 54 pull-ups

Den nya pullup-stången hemma funkar mycket bra. Bra grepp, stabil och lagom höjd så att jag kan plocka upp kettlebells med fötterna. Grymt schyst känsla att kunna köra pullups hemma. Varför jag inte satt upp en stång innan kan man fråga sig. Nu vet jag också om jag når bröstet med stången vilket jag idag inte gjorde med 16 kg. Hade mina misstankar. Från och med nu blir det mer fokus på extravikt i pullups.

Ett par nya FiveFingers i samlingen - Speed. Var lite skeptisk till skosnören först men de är verkligen helt grymma! Man kan tro att det är svårt att få på sig dom på grund av snörningen men det gick till exempel mycket lättare än att få på mina Trek Tex. De har en mycket bra passform, speciellt i hälen då de till skillnad från andra modeller inte har kardborrestripes utan är mer formgjutna efter hälen. De är mycket mjuka och följsamma och de kändes helt fantastiska direkt. Man har mycket bra kontakt med underlaget. De ser genom skosnörena inte lika uppseendeväckande ut så vill man inte att mötande människor skall stirra ögonen ur sig så är detta ett bra alternativ. Kettlebell Center har fått in ett gäng Speed.





2 kommentarer:

  1. Hej!

    Hittade din blogg när jag sökte på Fivefingers running på youtube :)

    Har för ett par veckor sedan köpt mina första Fivefingers, ett par Speed och även om jag aldrig tidigare ens testat dom är jag helt fast! Det kändes bara rätt från första början.

    Tar promenader i skogen med korta inslag av löpning för att vänja fötter och ben vid dem, och har idag härlig träningsvärk i vaderna :)

    Lägger till din blogg bland mina favoriter!

    SvaraRadera
  2. Hej, Dessi! Kul att du är så nöjd med dina VFF. Just Speed-modellen har en riktig skön skokänsla utan att vara sko.

    Det kan ta tid att vänja sig med framfotalöpning men det verkar vara högst individuellt. För mig tog/tar det mycket lång tid. Hoppas det går snabbare för dig!

    SvaraRadera