måndag 5 juli 2010

Jerks och Löplabbet goes bananas

Clean & jerk, 2x16 kg: 5, 5
Clean & jerk, one-arm, 20 kg: 5/5
Clean & jerk, one-arm, 24 kg: 5/5
Clean & jerk, one-arm, 28 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 32 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 36 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 40 kg: 3/3, 5/5, 3/3
Jerk, 2x24 kg: 5, 10, 10, 10

Vill nog påstå att jag aldrig varit så stabil som jag är nu med lyft över huvudet. 40-jerksen kändes riktigt bra. Konstigt nog var högern något skakigare än vänstern, för lite omväxling skull.

För ett tag sedan började Löplabbet sälja FiveFingers. Inte helt oväntat har man valt att sälja modellen Speed med skosnören. I en så kallad brasklapp skriver man:
"Vi på Löplabbet anser att barfotaträning på mjukt underlag är ett utmärkt komplement till din vanliga löpträning för att stärka fotens muskler. Viktigt att tänka på är att man bör vara en van löpare och att man börjar väldigt försiktig med kanske bara några minuters gång/jogg första tiden för att vänja sig. Barfotalöpning har länge bedrivits av medeldistanslöpare sommartid och då handlar det om max några varv eller diagonaler på en mjuk gräsplan i samband med träningpass på bana. "
Det finns något inom psykologin som heter kognitiv dissonans som man ofta försöker reducera genom rationaliseringar. Jag tycker ovan statement är hysteriskt kul utan vidare förklaringar.

Om jag skall sluta vara så barnsligt cynisk så är det naturligtvis kanon med detta första steg i kasta-sko-revolutionen och kan bara gratulera Löplabbet till detta stora barfotasteg. Varför den bara säljs i nätbutiken har jag dock ingen förklaring till men man får väl ta en sak i taget antar jag. Vi väntar nu också på att Löp & Sko Kliniken skall svälja sin stolthet och komma ur kartongen.




Själv försöker jag ha mina VFF så ofta jag bara kan, även om jag går ut på kvällen. Har även hört om en som bär dem på jobbet med kostym. Eloge!

7 kommentarer:

  1. Även löplabbet vaknar vet du =)

    SvaraRadera
  2. Var inne på löplabbet för knappt ett år sedan när jag ville ha tag på ett par VFF, svaret blev att de inte befattade sig med sådana skor, tråkigt att de börjar sälja de nu när de är kommersiellt gångbara. De säger ju att de skall vara en ledstjärna i löparsverige.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen beklagligt. På Löp & Sko Kliniken är de etter konservativa och brukar låtsas som om de aldrig hört talas om det.

    SvaraRadera
  4. http://blogg.svd.se/maratonbloggen?id=19890

    http://blogg.svd.se/maratonbloggen?id=19938

    SvaraRadera
  5. Tack för länkarna Rikard!

    SvaraRadera
  6. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/nu-ar-det-slut-pa-naturvurmen_4997827.svd

    SvaraRadera