tisdag 13 juli 2010

Jerks!

Clean & jerk, 2x16 kg: 5, 5
Clean & jerk, 2x20 kg: 5, 5
Clean & jerk, 2x24 kg: [5] x 10 (total: 50 c&j; 2.400 kg)
Jerk, 2x20 kg: [10] x 10 (total: 100 jerks; 2.400)
Swing, two-hands, 32 kg: [20] x 5 (total: 100 swings; 3.200 kg)

Den i särklass mest brutala och utmanande av alla klassiska kettlebellövningar är dubbel clean & jerk - även kallad long cycle clean & jerk (lccj). Den är explosiv i dubbel bemärkelse genom att den innehåller både den ballistiska cleanen och den kraftfulla helkroppsjerken. Körde korta set och vilade 1,5-2 min mellan dessa då jag inte ville tappa tekniken. Viktigt att trycka ut/bort svanken i toppläget, eller i alla fall hålla den intakt, speciellt i slutet kände jag hur lätt det är att tappa bålstabiliteten och svanka överdrivet istället.

Idag var det förövrigt perfekt väder för att känna på varmt och fuktigt ungernklimat. I Augusti är det ofta mellan 30 och 35 grader i Budapest så det är bara att gilla läget. Senior RKC Instructor Peter Lakatos, som är värd under RKC II, varnade också i informationsbrevet om att Ungern vid denna tid på året har en mycket hög pollenhalt i luften. Jag har funderat över vad det 1är för växter som blommar så sent då jag själv är allergiker, och till viss del astmatiker, och tror nu att jag funnit svaret. Tydligen handlar det om Malörtsambrosia som nu tydligen också har kommit till Sverige genom fågelfrön. Den är extremt allergiframkallande och den utlöser tydligen lättare astma än andra växter. Inget bra alls. Det positiva är att den mest besläktar till Gråbo som jag inte är allergisk mot (utan endastbjörk och gräs) och det är tydligen oftast de som är allergisk mot Gråbo som får besvär. Får nog pallra mig till läkaren och plocka ut lite Bricanyl utifall att...

5 kommentarer:

  1. Blev det lite extra jerks nu när du inte kör marklyft? 10000kg nästa pass?

    SvaraRadera
  2. Lite trixigt att lägga ihop volymerna på C&J och jerks, de skiljer ju sig åt en del i energiåtgång.... lät dem därför stå separat.

    SvaraRadera
  3. Kanske iofs inte var svar på frågan, den större mängden jerks beror på att jag behöver neurologisk inmatning i rörelsen inför RKC II.

    SvaraRadera
  4. Att du ska gå RKC II hade jag helt missat! När är det?

    SvaraRadera
  5. Trodde inte jag hade tjatat om annat... ;)

    13-15 augusti!

    SvaraRadera