torsdag 1 juli 2010

Pull-ups och stretching

Tactical pull-up: 1, 3, 5
Tactical pull-up, 8 kg: 1
Tactical pull-up, 16 kg: 1, 1
Tactical pull-up, 20 kg: fail, fail
Tactical pull-up, 8 kg + utan: 3+3, 4+3, 3+3, 3+3, 3+3
Tactical pull-up: 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Total: 73 pull-ups

Klarade 16 kg på foten idag och väldigt nära 20 kg. Från 16 kilo till 24 kilo är egentligen bara 8 procent mer, det borde man ju fixa snart kan man tycka. Väger dessutom 1,5 kilo för mycket just nu så...

Har ju kontinuerligt varit hos en osteopat (Peter Niemelä) sista tiden som hjälpt mig en del med min axelproblematik, mer om det här. Jag har fått en del stretchövningar som jag håller på med varje dag efter träningen. Förutom detta stretchar jag också hamstring vilket har gett bra resultat i squat och rörlighet redan nu. Ländryggen har varit riktigt bra sista tiden men det är för tidigt att dra några slutsatser. Även axlarna har faktiskt känts bättre sista tiden.

Förutom nack- och trapeziusstretch fokuserar jag på övre ryggen och romberna som sitter mellan skulderbladet. Det har gjort ordentligt ont när Peter har tryckt på dessa områden. Jag har även hemma kört liggandes på rygg med en tennisboll och rullat mot denna på de ställen som gör ondast. Nu känner jag inte så mycket längre och har därför köpt en hårdare boll - en bandyboll. Och ja, nu känns det igen!



Jag rullar också sakta upp och ner längs hela ryggen på en 15 centimeters foam roller - typ så här. Det gör ont det också kan jag lova. Vidare kör jag också The Brettzel 2.0 (Facebook-länk) som Joakim Bom tog med sig från CK-FMS och som passar mig mycket bättre än föregångaren som jag direkt får ont i ländryggen av. I 2.0-varianten får man en riktig bra ryggstretch och jag gillar den skarpt. Nedan film med Brett Jones visar föregångaren till 2.0 som passar andra bättre.



Slutligen ligger jag också på en hårt rullad handduk, precis över bröstpartiet för att öppna upp detta. Peter har gått hårt åt min hållning som tydligen ser ut som ett "S" med ihopsjuket bröst och för mycket svank. Detta gör att axlarna ligger snett i förhållande till ryggraden vilket gör skada när jag pressar. Det är sålunda inte bara att nackmusklerna drar upp axlarna ur läget utan detta också. Försöker därför även tänka på detta när jag går och det börjar så sakteliga fastna i huvudet på mig. Men det är inte lätt att ändra ett minst tjugo-t till rettioårigt rörelsemönster, det tar tid.

Herregud vad man håller på.

5 kommentarer:

  1. Jag har 3 bandybollar hemma jag med :)
    Jag rullar även vaderna med min brödkavel, haha :)

    Tack för länkarna och filmklippen, den där 2.0 ska jag testa.

    SvaraRadera
  2. Tre? Bra jobbat, kanske skall köpa fler vad det lider! :)

    2.0 is är riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Skulle du inte kunna filma lite tactical pull-ups där du har klotet hängandes från foten?

    SvaraRadera
  4. Jag har två stycken ihoptejpade också, jag har inte en fomaroll, så två boller funkar med en boll på varje sida ryggraden för att dra ut bröstryggen där med.

    Försökte mig på 2.0, haha, för stel för den i höften. Sen kändes det som att jag skulle dra axlarna ur led så jag la ner ;)

    har däremot kört föregångaren innan, fast utan "lårstretchen" försökte den idag, kramp så klart i baksida lår :)

    Ett anant bra budgetalternativ är en PETflaska fylld med vatten.

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Jag skall försöka, hänger i en trång hall men jag skall se vad jag kan göra.

    @Sam: Förtydligande; jag syftar på FÖRSTA delen av 2.0, inte andra och tredje! :) Men ta det lugnt, andas djupt, du behöver ju inte vrida så mycket i början, det kommer så småningom.

    SvaraRadera