lördag 14 augusti 2010

RKC II - Day 2

Om dag ett var relativt lugn blev det jobbigare under dag två, av flera anledningar; dagen var lång (8:30-19:00 med 30 minuters lunch), många farmers walk, fem stora genomgångar av RKC II-övningar (pistol, viking push press, jerk, windmill och bentpress) och en workout (vo2-max med viking push press). Det har med andra ord varit en del fokus på axelmobilitet.

Vi fick lära oss en hel del fix och trick med pistols både för att förbättra styrkan men också för att stretcha och göra hamstring mer rörlig. Pavel kan en del om pistols! Jerksen är min favorit och gick ganska lätt vilket kanske gjorde att det inte var lika mycket att ta till sig så som jag hoppades på. Måste nog säga att många av de övrigas jerks kanske inte var så där jätteövertygande och en del tid gick åt för att styra upp dessa. Men det blir garanterat mer jerks imorgon.

Vad det gäller tiden för bentpressen så gick den åt till att styra upp sådana som mig som är rätt lost i denna extremt komplexa övning. Skulle ha kört mer bent press innan, så klart. Under dagen har det varit så extremt mycket information och input att hjärnan blev smått overloaded i slutet med bent pressen. Visste knappt vad som var upp och ner i slutet, hjärnimpulserna gick till fel kroppsdelar och ja, ni fattar. Det ordnar antagligen till sig under en natts sömn men just nu känns det som "I'm not built for bent press".

Axlarna är rätt slutkörda och man får hoppas de är i hyfsad form inför morgondagens träning i de sex övningarna och tekniktest. En något kortare dag dock.

En trevlig middag i det gröna avslutade dagen där matmodern hade gjort en jättestor ungersk köttgryta.

Världens bästa nötpåse av Den Lille Nøttefabrikken



2 kommentarer:

  1. Ser fram emot att höra mer om att träna rörlighet för pistols.
    Jag behöver det....
    Jon/youmakelovingfun

    SvaraRadera
  2. Det som hjälpte mig allra mest var att verkligen DRA mig ner, ungefär som pressen, för då håller jag nämligen mycket bättre balansen upptäckte jag. Sedan körde vi en ganska kraftfull hamstringstretch som man körde två och två som också hjälpte. Höftböjaren, fotrörlighet etc....

    SvaraRadera