onsdag 4 augusti 2010

Squat, dubbelswing och att filma sig själv

Front squat, 2x16 kg: 10
Front squat, 2x20 kg: 10
Front squat, 2x24 kg: [10] x 10
Total squat: 5.520 kg
Tactical pull-up: 3, [5] x 10
Swing, double, 2x24 kg: [10] x 10 (1 min. rest)
Total swing: 4.800 kg

Ett ganska hårt squatpass. Det som suger riktigt hårt i frontsquaten med två 24 kilos klot är magen som måste vara hårt anspänd hela tiden. Speciellt i de första seten formligen pumpar det mjölksyra. Front squat torde därför vara bra för statisk magträning och därmed också bra för uthållningen vid anspänning i alla andra övningar. Frontsquaten är dessutom mycket bra för att orka hålla rackposition i exempelvis clean & jerk, brukar kännas i övre delen av ryggen dagen efter ett hårt squatpass. Naturligtvis är frontsquaten också helt grym för höft och ben, vilket är själva huvudpoängen.

Det var inte så lätt att köra pullups efteråt, antagligen på grund av att bål och mage hade fått kämpa på bra en stund. Det skulle å andra sidan visa att man inte bara använder lats och biceps i tactical pull-ups utan även behöver anspänningshjälp av b.la coremuskler. Det skall bli kul att lära sig mer om pullups på RKC II.

Dubbelsvingarna tog fint. Jag lär ha träningsvärk i insidan låren imorgon. Annars är nåt fel.

David Whitley talar i filmen nedan om vikten att filma sig själv. Det gör jag ofta, ibland lägger jag ut det här men oftast använder jag det bara för att se hur jag gör en specifik övning. Ingen spegel eller annan person kan ersätta en film där du själv står och t.ex snatchar. Även för den personliga tränaren är det en ovärderlig hjälp för att förklara för klienten vad för fel eller rätt denne gör. Så hoppa över alla jantelagshinder och släng upp kameran i gymmet eller hemma, skit i vad andra tycker. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar