lördag 18 september 2010

C&J, pull-ups och gå ned i vikt

Lockout mobility drills, 2x16 kg
Clean & jerk, double, 2x16: 5
Clean & jerk, double, 2x20: 5
Clean & jerk, double, 2x24: [5] x 6, 3 (Tot: 1.600 kg)
Pull-up, reverse grip, to chest: [5] x 2
Towel assisted one-arm pull-up: 2/2, [4/4] x 5 (Tot:22)
Pull-up, reverse grip, to chest: [10] x 3
Foam roller, stretch

Jag har bestämt mig för att fortsätta jobba efter volym i dubbel clean & jerk (long cycle) genom att köra i treveckorsintervall där jag första veckan kör med 16 kg, andra veckan 20 kg och tredje veckan 24 kg men med samma volym (för närvarande 1600 kg). Antal reps och set bestämmer jag vid varje träningstillfälle men bara så att den totala volymen blir densamma, på så sätt kan jag moderera efter dagsform. Efter varje treveckorsintervall är det meningen att jag skall öka volymen och långsiktigt sett blir detta en progressivt ökande cykler med en lätt vecka (16 kg), mediumvecka (20 kg) och tung vecka (24 kg).

Hur detta kommer att fungera har jag ingen aning om, jag har väl mer eller mindre hittat på upplägget själv även om periodisering inte är någon ny företeelse. Att det blir veckointervall beror på att jag bara kör clean & jerk en gång i veckan och det är nog en förutsättning om jag skall öka volymen varje tre-intervall. Tar det som synes lugnt nu i början och jag vet inte riktigt hur mycket jag skall öka volymen till nästa gång, kanske 10 procent eller liknande, vi får se. Med en tioprocentig ökning skulle jag öka volymen med ungefär 135 procent på trettio veckor vilket ger 80 reps med dubbla 24:or.

En helt annan reflektion. När man hör folk tala om att gå ned i vikt fokuserar man ofta på vad och hur mycket man stoppar i sig, träning kommer i andra hand om alls. Jag har påtalat det förut men det finns ett väldigt enkelt förhållande till varför man går upp eller ned i vikt - energi in<=> energi ut. Tyvärr tänker mest människor på energi in än att förbruka energi (ut) beroende på att det är enklast så. Desto mindre människan rör sig desto bekvämare och latare blir hon vilket förr eller senare leder till att kroppen säckar ihop i form av hjärtsjukdomar, muskelstelhet och ledsjukdomar - som ett brev på posten. Tänk vad mycket av det goda i livet man hade kunnat njuta av om man gjorde av med lika mycket energi...

Visst, tänk gärna på vad ni stoppar i er men för er egen skull: Rör på er ordentligt!

4 kommentarer:

  1. Kalorikontroll är känns alltid viktigare än träning för viktnedgång. Träning bränner förvisso energi men jag blir iaf äldigt hungrig av träning och kan med lätthet äta upp hela underskottet skapat av träning.

    Bra blogg förresten.

    SvaraRadera
  2. Jo, om man redan tränar kontinuerligt så blir det nog per automatik att man reglerar vikten med energiintag, det gör jag också. Jag syftade mer på dem som sitter på en kontorsstol dagarna till ända för att sedan gå hem till soffan...

    Tack för berömmet!

    SvaraRadera
  3. Energi in <=> energi ut kanske inte är så självklart sant som man tror.
    Vad man stoppar i sig påverkar kroppen på många sätt, vissa menar att en del typ av mat får kroppen att lagra fett, låsa in energin, och därför "lura" den till synes självklara ekvationen. Sant eller inte, i alla fall ett intressant ämne.

    Rekommenderad läsning är: http://www.kostdoktorn.se/om

    Eller om man har lite tid, boken good calories bad calories av Gary Taubes.

    SvaraRadera
  4. Möjligt, men poängen handlar om att vi rör oss för lite och istället bryr oss om vad vi stoppar i oss.

    SvaraRadera