tisdag 26 oktober 2010

VO2-max - genombrott!

Indian club drills: #1-5
VO2-max
Snatch, 20 kg: [17 reps 36/36] x 16
Total: 272 reps, 5.440 kg; 19:10 min.
Stretch, foam roller

Äntligen bröt jag igenom och lyckades genomföra 16 reps. Hade högre kadens än jag borde haft och satte ner klotet ett par sekunder innan sluttid i stort sett efter varje set. Detta brukar skvallra om att jag har en bra dagsform. Det var även denna gång underarmarna som stoppade mig att fortsätta, konditionsmässigt hade jag klarat några set till. Det känns dock som att målet på 35 set ligger en bit framåt.... :)

Upphovsmannen till dessa snatchprotokoll är ju Kenneth Jay som skrivit boken Viking Warrior Conditioning. Kenneth Jay har ju som säkert flera redan känner till gått ur RKC och kör eget numera. Detta är ju en förlust för RKC på många sätt men å andra sidan skall man vara glad att han satte outplånliga avtryck med VO2max-protokollen men också genom utveckling av pressen i hans senaste bok Perfecting the Press. Kenneth Jay funderade inte bara över en massa tekniska spörsmål om kettlebellsträning utan var (är!) dessutom en helt fantastisk tränare, coach och talare, det tror jag alla kan skriva under som haft förmånen att få vara med på hans HKC bland annat.

En del hävdar att långa VO2-maxprotokoll påverkar tekniken negativt vilket naturligtvis till viss del är sant - slutet på ett pass ser kanske inte riktigt likadant ut som det gjorde i början, men jag vill nog ändå påstå att de positiva fördelarna ändå väger över nackdelarna. Man kan fortfarande träna tekniska korrekta snatchar emellanåt men också tänka på att uppehålla tekniken så länge det bara är möjligt under VO2-maxpassen. Dessutom vill jag hävda att min teknik har blivit bättre sedan jag ökade kadensen med lättare klot i VO2max-protokollen då det faktiskt är svårt att ha t.ex. kass höftdynamik om man skall hålla en hög hastighet.

VO2-max protokoll med kettlebellsnatch är en fantastisk övning som fler borde upptäcka. Den ger inte bara bra resultat i kondition och i att bränna kalorier utan är dessutom en både fysisk och psykisk utmaning.

En underbar bild på en hårt arbetande Kenneth Jay som snatchar VO2-maxprotokoll tillsammans med diverse mätinstrument i munnen (ur boken Viking Warrior Conditioning).

8 kommentarer:

  1. GÖtt o höra David!
    öka en åt gången så är du snart uppe i 35 :)

    SvaraRadera
  2. Haha, tack! Bra tips, skall prova det. ;)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat! Nu lossnar det :)

    SvaraRadera
  4. Grattis till genombrottet.
    Kan du inte redogöra för vad VO2-max protokollet är för något?

    SvaraRadera
  5. Tack, Fredrik.

    @Rikard: Jag har skrivit om det ganska många gånger här på bloggen, började med det i Januari 2009 om jag inte minns fel. Läs gärna mer här: http://www.dragondoor.com/b39.html

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat David!

    Kan absolut skriva under på att Jay är en kanoninstruktör. Hade honom både på HKCn och RKCn. Synd att han har lämnat.

    /Landhammar

    SvaraRadera
  7. You are getting there slow but steady =)

    Det går ju framåt så det kan ju inte vara fel ;)

    SvaraRadera
  8. @Landhammar: Ja, HKC:n var riktigt bra.

    @Jocke: Sant, det kommer att gå långsamt. :)

    SvaraRadera