måndag 18 oktober 2010

VO2-max

Indian club drills: #1-5
VO2-max

Snatch, 20 kg: [17 reps 36/36] x 10
Total: 170 reps, 3.400 kg; 10:00 min
Hanging from pullup-bar: [30 s.] x 6
Snatch, 24 kg: [10/10] x 5
Totalt snatch: 270; 5.800 kg
Stretch, foam roller

Vad det är med mina underarmar just nu har jag ingen aning om, de börjar redan skrika efter tre set de sista veckorna. Jag värmer upp med 16- och 20-kilos snatchar men det tycks inte hjälpa. Lite trist för jag har många set kvar att ge rent konditionsmässigt, känns som om jag kunde ge det dubbla med uthålligare underarmar.

Därför kommer jag fortsätta med statiska underarmsövningar som ovan hängandes i pullup-stången och sedan 24-kilos snatchar för att se om det hjälper. Dock var det inte underarmarna som tog emot med snatcharna i slutet utan det är snarare hela kroppen som blev trött. Man kan ju tvåla in händer eller hala handskar när man kör snatch för att träna greppet men det får jag göra i lokalen i så fall. Men det märkliga är ju att greppet blir sämre, inte att övriga parametrar blir starkare, 12-14 set har jag legat på ett bra tag nu.

Ytterligare ett alternativ är att köra snatch en gång till i veckan men jag vet inte riktigt om jag har lust med det.

4 kommentarer:

  1. Fasen va roligt med cics. Lycka till båda två.

    Tvåla in händerna och snatcha låter som en kul ide'. Om du får för dig att testa det så får du lägga ut en video :). Du skulle kunna testa att tvåla in fötterna när du svingar dubbla 24or nästa gång. Hjälper inte så mycket för greppet men det skulle vara kul att se :).

    Mvh

    Landhammar

    SvaraRadera
  2. Tack, Henrik! Det skall blir kul som fasen, du då, har du möjlighet?

    Du gav mig just en idé att svinga på en isbana, det skall jag filma i vinter! :)

    SvaraRadera
  3. Skulle gärna vilja men jag spara nog på krutet (och pengarna) till RKCII. Jag får gå på kurs hos er när ni certifierat er :).

    /Landhammar

    SvaraRadera
  4. Kanske en smartare prioritering...

    SvaraRadera