onsdag 24 november 2010

Pull-up, front squat och Thomas Inch

Indian club drills: #1-5
Pull-up, reverse grip, to chest: [2, 4, 6, 8] x 2, [2, 4, 6] x 3 (Tot: 76)
Front squat, 2x20 kg: 5
Front squat, 2x24 kg: 5
Front squat, 24+28 kg: [4] x 10 (45 sec. rest) → 2.080 kg in 10 minutes
Stretch & foam roller

Körde lite stegar i pullupsen idag för omväxling skull och för högre volym.

Tungt och ojämnt med 24 och 28 kg i squaten men man vänjer sig efter ett litet tag, höll mig dock till fyra reps. Skiftade som vanligt höger/vänster vid varje set.

Jag måste verkligen tala varmt om mitt program för frontsquaten. Den är inspirerad av Pavel Tsatsoulines "bear cycle" i Power To The People som jag även använder till marklyft. Sällan har mina squats känts så solida som nu och jag blir märkbart starkare. Passen går dessutom snabbt och man får upp lite flås. Nu är jag inte den som är så där överförtjust i att cykla/periodisera men jag gör så gott jag kan och tar det lite lugnare ibland.

Jon på You Make Loving Fun tipsade om en kanal på YouTube som lagt upp några trevliga gamla styrkefilmer. Thomas Inch var killen som uppfann skivstången med plattor, här är han mer än cool och får upp 125 kg över huvudet:

4 kommentarer:

  1. Har du något tips på vad och hur jag ska träna med kettlebell om jag främst vill förbättra min kondition?

    SvaraRadera
  2. Ja, snatcha efter Kenneth Jays VO2max-protokoll så förbättrar du konditionen, dt vill jag lova. Men du bör ha en god hardstyle-teknik i snatchen för att börja med detta.

    http://liljeros.blogspot.com/2010/10/vo2-max-genombrott.html

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Ska pröva vid tillfälle.

    SvaraRadera
  4. Läs även kommentarerna här:
    http://liljeros.blogspot.com/2010/11/vo2-max-och-en-bula.html

    SvaraRadera