onsdag 29 december 2010

Pistoler, pull-ups och C&P

Indian club drills: #1-5
Windmill, 16 kg: 6/6, 8/8
Pistol, barefoot, weighted, 8 kg: 1/1, 2/2, 3/3 (18 pistols/leg)
Pistol, barefoot, weighted, 16 kg: 1/1, 2/2, 3/3
Pistol, barefoot, weighted, 20 kg: [1/1] x 3
Pull-up, reverse grip, to chest: [5] x 2
Towel assisted one-arm pull-up: [1/1] x 10 (Tot: 10 per arm)
Clean & press, 16 kg: 5/5
Clean & press, 20 kg: 5/5
Clean & press, 24 kg: 5/5
Clean & press, 28 kg: 1/1
Clean & press, 32 kg: 1/1

Pistoler sker ju inte varje vecka numera utan någon gång i månaden i och med att jag kör en del front squat. Får ändå säga att pistolerna känns hyfsat stabila, kanske är det en mer stretchad hamstring som påverkar det.

Testade dubbla pressar förra veckan och kände inte av axeln, därför testades lite singelpressar idag. Hade tänkt att bara köra lite 16-20 kg men så blir man biten (och dum i huvudet) och rätt som det var stod jag och cleanade med en 32:a. Inte ens den minsta retning i den gamla skadan och det är positivt. Dock känns vänstern instabil och svag (som vanligt) och nacken blev lite stressad efteråt. Vi får se hur det känns imorgon.

Jocke postade en intressant trailer till DVD:n Anatomy Trains Revealed som handlar kroppens sinnrika fascia-system som ansluter alla muskler med varandra och där även nervsystemet är inblandat (varning för starka bilder på frilagda muskler etc).



Detta är ett intressant ämne som det forskas en del om och är naturligtvis extra intressant för oss inom strength och RKC där det fokuseras mycket på anspänning, rörlighet och holistiskt helkroppsynsätt. Bodies The Exhibition som turnerar jorden runt och som visar döda människor där man har frilagt olika vävnadsnivåer i kroppen. Efter Indian Club-kursen åker Fredrik och jag hem via New York där utställningen pågår så det lär innefatta ett besök där!

4 kommentarer:

  1. träna på att slappna av i hals, nacke det har jag gjort och det hjälper.

    SvaraRadera
  2. Jepp i pressarna. jag har ju också en dålig nacke och jag försöker att inte spänna hals nacke alls (man ska ju inte det när man pressar) och det känns mycket bättre nu när jag kör.

    SvaraRadera
  3. Starkt klipp men grymt intressant!

    SvaraRadera