lördag 2 april 2011

Kettlebell muscle

Funderade ju en del innan USA den fortsatta träningen i vår och skrev då att det lutade åt något koncept som byggde på Return of the Kettlebells blocks, grinds och ballistics. Efter att ha försökt komma fram till en träningsrutin som verkade vettig efter ROK-principen som kunde motivera mig tyckte jag allt bara blev rätt förvirrat för att få ihop allt. Därför började jag läsa Kettlebell muscle häromdan och nu blir det nog efter det konceptet ändå. Inte för att jag har tänkt fokusera på muskelmassa utan för att jag skall få en allsidig träning med ett spikat progressivt program klappat och klart vilket lockar nu när våren stundar. Jag hoppas bara att axlarna håller och att trapezius inte drar ihop sig totalt.

Jag börjar troligtvis på med detta nästa vecka, möjligtvis behöver jag ytterligare en vecka för uppvärmning, programmet sägs ju vara ganska tufft emellanåt. Tre dagar kommer att tillägnas Kettlebell muscle - tisdag (medium day), torsdag (light day) och lördag (heavy day). De övriga dagarna vilar jag eller lägger in lite marklyft, pullups, windmill, get-up och löpning. VO2-max hoppar jag över tills vidare, löpträningen får stå för konditionen ett tag. Det krävs förövrigt en del syreupptag för att genomföra Kettlebell muscle-programmet - enligt Jocke och Landhammar - så hjärtat lär nog få kämpa en del.

Sedan jag kom hem har jag mest försökt underhålla kroppen med lite marklyft, pullups, snatch och nu det senaste de åtta övningarna med dubbla kettlebells inför Kettlebell muscle:

Double swing
Double clean
Double high pull
Double snatch
Double military press
Double push press
Seesaw press
Front squat

Jag kommer att använda mig av dubbla 20 kg, 16 kg hade förstås varit behagligare men kanske ingen direkt utmaning. Med dubbla 24:or skulle jag antagligen förkorta mitt liv med tio år.

Då jag tycker att förkortningar utarmar språket vägrar jag att kopiera bokens alla dito. Förkortningar är dessutom ett utmärkt sätt att diskvalificera och förvirra de läsare som inte har hundra procent järnkoll på allt man håller på med. De flesta med andra ord.

Jag har även sista veckorna återupptagit löpningen nu när våren står inför dörren. Har självfallet konstant hård träningsvärk i vaderna fastän jag tar det lugnt, som vanligt med andra ord.

Jag tänker också skärpa till mig med stretchen. Även om jag varit bra på att stretcha hamstrings och bröstryggen under höst och vår - vilket också ha gett bra resultat! - så har jag fuskat rejält med nackstretchen som jag påbörjade förra sommaren inför RKC II. Nacken tillsammans med höftböjaren är därför de områden som jag måste bli mer rörlig i. Jag har hittat en bra rutin där jag ställer Gymbossen på 30/5 sekunder auto och där jag stretchar 30 s. och byter sida under de följande fem sekunderna. Autofunktionen gör att jag gör det snabbt, effektivt och utan att fuska. Jag hatar nämligen att stretcha och tenderar ideligen att hitta på annat, därför måste jag hitta en rutin där jag inte kommer undan. Verktyg för självdisciplin is da shit! Men ju mer rörlig man blir desto mindre jobbigt blir det att stretcha, detta märker jag till exempel i hamstrings senaste tiden.

3 kommentarer:

  1. Kul! Ska bli intressant att höra vad du tycker om programmet. Kör så det ryker!

    Mvh

    Landhammar

    SvaraRadera
  2. Kul att du även springer. Om det är nån tröst har jag vader från helvetet idag efter gårdagens 32km, Sprang Solvikingarnas vårlopp i mina nya NB Minimus. Ganska lika Bikila men dock utan tår. Är inte skadefri men steget från hällöpare till indiantassande har gjort att jag inte har lika många skavanker. Det går åt rätt håll!

    SvaraRadera
  3. Hej, Fredrik! Nu vet jag inte om jag skriver till någon Fredrik jag redan känner då jag har minst fem Fredrikar sedan innan :)

    Ja, det där med vaduthållighet verkar vara högst individuellt. Jag har snart sprungit från och till i tre år utan direkta framsteg med vaderna. Klarar sällan mer än 2,5 kilometer och jag har träningsvärk i 2-3 dagar varje gång. För en del tar övergången 2-3 gånger i löpspåret. Högst orättvist!

    Nåväl, jag håller väl på ett tag till men en dag lär jag ge upp om det inte blir några framsteg.

    SvaraRadera