fredag 24 juni 2011

Lätt midsommarafton och barfotainslag på SVT

Resklar för midsommar.

Warm-up, mixed: 16 kg & 20 kg

Kettlebell Muscle (modified)
Week 7 - Day 2 (Light)
4 sets of (with 2x20 kg & 90 sec. rest):
  • High pull x 5
  • Snatch x 5
  • See-saw press x 5
Volume: 2.400 kg in 7.20 min
Density: 327 kg/min (323, 351, 363, 306, 330, 327, 319, 339)

Stretch

Den lätta dagen är bara swingen utbytt mot high pull vilket faktiskt blir något jobbigare. Å andra sidan är det svårt att lägga till cleans i dessa tre övningar. Lite kallt ute idag, blev knappt svettig.

Nyligen sändes ett reportage på SVT om barfotalöpning. Jag förundras dock lite över läkaren Klas Östbergs beskrivning av när tibialis anterior aktiveras. Den stora skillnaden sedan jag började springa med FiveFingers är just att jag har blivit av med benhinneinflammation som alltid återkom så fort jag började springa. Benhinneinflammation beror på att löpare med hälisättning slår främre delen av foten hårt i underlaget och att tibialis anterior reflexmässigt svarar med en kraftfull kontraktion. Dessa efterföljande kontraktioner leder i sin tur till komplikationer för benhinnor med mera. Klas Östberg menar i sin tur att det är hos kenyanska löpare som tibialis anterior är mer aktiv. Jag skulle vilja hävda motsatsen där ett löpsteg under kroppen utan hälisättninmg medföljer en mindre aktivitet av tibialis anterior. Det är möjligt att den belastas och aktiveras annorlunda med att den är avslappnad vid hälisättning låter lite konstigt. Någon som har någon idé om hur han menar?




Glad Midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar