lördag 25 juni 2011

Snatch och studie om diskbråck

Snatch, 20 kg, 5 min: 11/10 + 10/10 + 10/10 + 10/10 + 10/10 + 10/10 + 5/-
Total: 126
Volume: 2.520 kg in 5.00 min
Density: 504 kg/min

Ökade på lite i snatchen idag och gjorde 126. Inte så illa med tanke på hur lite enhandssnatch jag gjort det sista. Underarmarna sög ordentligt.

En studie på Göteborgs universitet hävdar att motion ger positiv effekt på ryggens diskar. Detta låter kanske inte så revolutionerande men man visar i studien att träning och motion framkallar nybildning av celler i ryggdiskarna vilket ger en "reparationseffekt" och detta tar inte alltid auktoriteter i området i beaktning. Det är därför oerhört viktigt att röra på sig mycket efter till exempel ett diskbråck. Rätt träning läker och reparerar, vilket jag personligen gärna skriver under på!

Master of Sport Oleh Ilika visar kanske inte världens säkraste träning. Många av de här övningarna kräver att man är mycket vältränad med en lika god rörlighet, jag rekommenderar egentligen ingen att härma efter. Underhållande film dock.

2 kommentarer:

  1. Oleg Ilka är Master of sport internationell klass och från Ukraina. Han bor nu i Italien där han jobbar som tränare. Men visst bör man nog ta det försiktigt innan man börjar ta efter :-).

    Bra snatchat!

    /P

    SvaraRadera