söndag 17 juli 2011

Milen i Skatås

Running, VFF: 10 km

Första gången jag testade på milen med FiveFingers. Efter förra söndagens 8-9 km hade jag träningsvärk i vaderna fram till igår men tyckte de kändes okej idag. Vaderna började dock kännas redan efter ett par hundra meter. Joggade väldigt lugnt men det var mest ett riktigt segt pass, nedför gick det knappt alls. Inga mer löppass över 5 km på ett tag, dagen gav verkligen ingen mersmak.

Här har vi lite plyometriska armhävningar att bita i...

4 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte gav någon mersmak denna gång... Kan det vara så att du överdriver steget något och sätter ned foten för långt fram? Tanken med barfotalöpning är ju inte att man skall springa omkring och göra tåhävningar utan att sträva att få foten rakt under kroppen. Detta tenderar oftast till att hälen sätts ner ett par tiondelar efter främre fotbladet.

    För att citera Caballo Blanco:
    "Lär dig springa lugnt först. Därefter lungt och lätt. När du kan springa lugnt och lätt så kommer su också kunna springa snabbt".

    Lycka till med barfotalöpningen! :)

    SvaraRadera
  2. Hej John,

    Jodå, jag har gått igenom det där och har ett steg som möter marken så gott som under kroppen. Kadensen låg denna gång på ca 170 och det får väl ses som hyfsat. Jag sprang väldigt lugnt idag, milen tog 70 minuter.

    Några andra tips?

    SvaraRadera
  3. Ibland kan jag känna att jag får ett väldigt bra flyt då jag överdriver rotationen i bålen så att magmusklerna får jobba desto mer. Rotationen i höft och bål gör att även axlarna roterar i motsatt riktning. Detta är iofs något som jag bara provar. Man blir lätt trött i höften samtidigt som IT-bandet ömmar lite efteråt.

    Det känns naturligt men det verkar som att kroppen är ovan vid rörelsen. Traditionell löpskolning förespråkar ju oftast en så stilla överkropp som möjligt.

    Annars tror jag det är viktigt att styrketräna fötterna mycket. Hittade bloggen "Naturligtvisare" nyligen. Hon har en del riktigt bra tips för att stärka fötterna.

    SvaraRadera
  4. Tack, skall kolla där! Du har inte koll på varför just vadmuskler kan ha en så långsam styrkeutveckling som mina. Har sprungit med FiveFingers i snart tre år med ett lite uppehåll senaste vintern. Har fortfarande sträng träningsvärk i flera dagar om jag springer på med lite snabbare takt i 2,5 km....

    SvaraRadera