söndag 25 mars 2012

RKC candidate #3

Nummer tre ut är Daniel som driver sidan Styrkelabbet - student i Lund som pressar stockar i Smögen!

Kort om dig själv - vem är du och vad har du för träningsbakgrund?
- Hej! Jag heter Daniel, är 24 år gammal, och jag bor i Lund i en studentlägenhet tillsammans med min flickvän. Precis som jag antar att det är för många andra så har min träning varit ganska varierande. Jag fick en hantel i julklapp när jag var 12 eller så, men den var ganska ointressant för mig under lång tid. Istället ägnade jag mig åt mycket löpning under högstadietiden, men fick lägga ner det då jag fick ont i knäna av springandet. Istället vände jag mig till det lokala gymmet, där jag och en kompis gav oss in utan annan vägledning än ett träningsprogram ur farsans Men's Health-tidning. Jag avverkade lumpen, och lite boxningsträning, och hela tiden utvecklades styrketräningen. Precis som de flesta som har styrketränat ett tag så antar jag att jag gick från att inte ha en aning om vad jag gjorde, till att nu i alla fall tro att jag vet vad jag gör. Förresten så har jag börjat komma igång med springandet igen, men nu tenderar det till att bli helt barfota, eller på sin höjd i ett par FiveFingers. ;)

Hur kom du i kontakt med kettlebells och hur länge har du tränat med dem?
- En kompis kom hem med en 24 kg kettlebell efter att ha varit på en workshop och lärt sig lite grunder att träna med dem. Jag tyckte den var vansinnigt tung och svårhanterad, men ville inte vara sämre utan övade med hans kettlebell så fort jag fick tillfälle. Sedan skaffade ÄNNU en kompis en kettlebell, samt boken Enter The Kettlebell. Jag lånade boken, bokstavligt talat slukade varje ord, och beställde sen min egen 24:a. Nu har jag tränat med kettlebells från och till i ungefär ett och ett halvt år.

Varför vill du gå RKC?
- Haha, jag vill skaka hand med Pavel! Sen har jag ett par anledningar till... Först av allt så vill jag utveckla min egen träning och teknik. Sedan så skriver jag ju som du vet en del på Styrkelabbet, där jag gör så gott jag kan för att lära ut lite sunt förnuft kring träning, kost och övningar. Jag skulle verkligen vilja kunna leverera riktigt bra instruktioner för kettlebellträning där. Ett annat skäl är att det händer att en del vänner vill träna med mig, eller lära sig teknik i olika övningar. Det är då ganska jobbigt att bli helt ställd när man bara inte KAN lista ut hur fasen man ska få en vän att sluta krumma ryggen när han swingar eller knäböjer. Dessutom har min flickväns 11-åriga lillasyster just köpt en 4 kg kettlebell för sina egna sparade slantar, och jag måste ju bara bli en bra instruktör åt henne! Ja, just det, sen ska det bli så jäkla roligt att träffa så många likasinnade! Jag hoppas på att knyta många nya kontakter och ha riktigt kul under de här dagarna!

Vad har du för förväntningar av RKC - förhoppningar, farhågor?
- Att inte bara lära mig en fin teknik själv, utan även få kunskap om hur jag enkelt lär ut tekniken till andra. Sedan vill jag vara så förberedd, både fysiskt och psykiskt, så att jag verkligen kan ta in så mycket kunskap som möjligt.

Vilka är dina styrkor och svagheter inför RKC? Du kanske vill skryta med något PR?
- Oj, bra fråga. Jag tror i alla fall att jag har ganska lätt för att lära mig nya rörelsemönster, men några direkta styrkor vete katten. Jag skulle väl säga att jag är någorlunda allround-tränad. En styrka skulle väl kanske vara att pannbenet är tjockt sedan lumpen som jägarsoldat. Om instruktörerna är elaka och gapar mycket så kommer jag trivas som handen i handsken, haha! ;)

Hur ser din träning ut just nu - var tränar du och vilka är dina närmaste mål?
- Jag klarade faktiskt idag, bara för två timmar sedan snatch-testet för första gången! 102 reps hann jag med, vilket var riktigt kul. Nu blir det att fortsätta att jobba på den siffran, eftersom jag nyligen har anmält mig till Tactical Strength Challenge. Eftersom jag hoppas på att spendera mycket tid både på Kettlebell Center men också med styrkelyftarna på Göteborgs Kraftklubb i sommar så tränar jag en kombination av styrkelyft och kettlebells. Grunden är tre pass i veckan, och fokus är på basövningar med skivstång, och alla grundläggande kettlebellövningar. Utöver dessa tre fasta pass så tränar jag sedan när lusten faller på, så det brukar bli 4-5 gånger kanske. Både kettlebells och skivstänger är grymma träningsredskap var för sig, men tillsammans blir det helt lysande. Sen är jag förtjust i att ge mig ut och röra mig i naturen och klättra i träd (grym träningsform!), så det blir det ofta en gång i veckan. Ja just det, och så håller jag på med lite Greasing the Groove för chins. :)

Varför tycker du det är bra att träna med kettlebells och vem kan träna med dem?
- Jag älskar enkelhet i träningen, och därför är jag så förtjust i kettlebellträning: Allt man behöver är ett klot, sen är det bara att köra hårt! Dessutom är det billigt att skaffa sig en kettlebell, jämfört med många gymkort. Nu när det blir varmare så kommer kettlebells ännu mer till sin rätt, eftersom det bara är att ta med sig klotet ut på gräsmattan i solen! Av den anledningen kommer det nog bli ännu mer kettlebellträning ju finare vädret blir. Kanske kan jag övertala grannarna att komma ut och swinga med mig? En sån fråga, självklart kan alla träna med dem! Jag tror att med lite regelbundna swings och kanske någon press så skulle 90% av befolkningen ganska snabbt kunna få en kropp som både ser ut och presterar som de vill!


- Filmad i februari när jag var hemma och hälsade på föräldrarna på Smögen. Där har jag ett litet smultronställe ute i bergen, och varje gång jag går dit har det flutit iland nytt vrakgods som den här stocken till exempel! :) Jag skulle gissa på att den vägde närmare 16 kg, men den var värre att pressa än en 32 kg kettlebell... Det tog 60-90 minuter av övande innan jag lyckades spela in den här filmen! ;)



Tack Daniel för din tid och lycka till på RKC:n!Allt om RKC Instrukörscertifiering i Göteborg 2012 >>>

Läs också om mina egna erfarenheter när jag genomgick RKC 2009:

4 kommentarer:

  1. Tack själv David, kul att få vara med! :)

    SvaraRadera
  2. Så du lyckades tänja på studielånet Daniel =)
    kul att du ska gå RKC redan i sommar.

    SvaraRadera
  3. Måste tacka för din uppvärmnings och rörelserutin från styrkelabbet. Fungerar perfekt för mig som alternativ till Pavels ETK uppvärmning och relax into stretch.

    SvaraRadera
  4. Jocke: Ja, jag ser verkligen fram emot RKC:n.

    PatJon: Kul att du gillade den, alltid roligt när man kan hjälpa någon!

    SvaraRadera