måndag 19 mars 2012

SSST och YouTube-kultur

Snatch, 16 kg: 5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5, 5/5
Snatch test, 10 min, 24 kg (SSST): 10/10/10/10, 10/10/10/10, 10/10 (5:00 min), 10/10, 10/10, 5/5/5/5, 5/5 (Tot: 170 reps/10:00 min)

Pull-ups, tactical to chest: 3, 3
Pull-ups, to throat +10kg: 10, 10, 7, 6

Jag har i alla år undvikit SSST (Secret Service Snatch Test), antagligen för att det är plågsamt nog med fem minuter. Men idag på lunchen när jag satt och stirrade ut genom ett fönster med sushi i munnen, slog det mig - why not?

Är mest nöjd med att jag höll kadensen så att jag hann 100 de första fem minuterna. Vid varje kommatecknen ovan var det en kort vila. Totalt 170 får duga så här första gången. 5-seten i slutet skvallrar om trötta underarmar. Gick aldrig all in så 180-185 borde jag väl klara. Förvånansvärt fräsch efteråt så jag körde även lite viktade pullups.

På YouTube är det tämligen vanligt att självutnämnda experter sysselsätter all sin lediga tid med att tala om för andra hur de ska träna, framförallt vad som är rätt och fel träning. Jag har några gamla videoklipp på YouTube som egentligen inte har någon mer funktion än att de samlar en massa kommentarer av skiftande kvalité. Ibland går jag in och läser dem, mest för att muntra upp mig.

Ett av dessa videoklipp är Biceps curl, 60 kg & cheating där man i kommentarfältet bland annat beskyller mig för att "fuska". När man upptäcker att jag redan skrivit detta i rubriken - just av den anledningen att slippa den typen av kommentarer - hävdar man att jag ändrat rubriken i efterhand. Någon menar att jag minsann inte har 60 kg på stången - att plattorna väger mindre och att stången bara väger 10 kg (och inte 20). Någon annan menar att jag kommer att paja både rygg och armar etc, etc... Själv har jag inte sagt ett enda ord, tråden lever sitt eget liv. Observera att det är tre sidor kommentarer och den sista kommentaren står först: Biceps curl, 60 kg & cheating.

Jag har nästan lust att ändra om rubriken till Functional biceps curl, 100 kg & not cheating men då är det väl stor risk att mitt YouTube-konto kraschar.

Helt insane downhill:

8 kommentarer:

  1. Haha, underbart :-)

    Bra kämpat på SSST!!!

    SvaraRadera
  2. Håller med Andreas och Fredrik. Grymt bra snatchat! Sen är det skitkul att läsa kommentarerna till dit klipp. Att dom bara orkar.

    SvaraRadera
  3. Tack Henrik! Din Bison 1 har fastnat i mitt medvetande och det är lite jobbigt. Sånt där släpper ju inte förrän man står med i handen.... När kommer recensionen?

    SvaraRadera
  4. Ena låsringen kärvade så den är tillbakaskickad. Väntar på att en ny anländer när som helst. Just nu är det alltså ett ofrivilligt Bisonuppehåll. Recension kommer. Om ett tag :). Jobbigt när man får Bison på järnan :)

    SvaraRadera
  5. Ajdå, ofrivilliga Bisonupphåll är ju det värsta....

    SvaraRadera
  6. Hahaha, sköna Youtube-kommentarer! Jag var tvungen att lämna ett bidrag...

    Riktigt bra jobbat med snatcharna! Även ditt 32 kg-snatchande börjar bli riktigt imponerande!

    SvaraRadera