torsdag 5 april 2012

Snatchtest, 32 kg [film]

Indian club drills: #1-5
Snatch, 16 kg: [5/5] x 3
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch, 28 kg: 3/3
Snatch, 32 kg: 3/3, 3/3
Snatch test, 5 min, 32 kg: 10/10, 10/10, 5/5, 5/5, 5/5, 3/4 (Tot: 77 reps/5:00 min)
Stretch

Ville gå ut hårt med 10-setare idag, med risk för att gå i väggen. Helt i väggen gick jag nu inte men det blev snabbt 5-set och längre pauser. Målet var 80 reps men det nådde jag inte riktigt, 3 mer än sist i alla fall. Ska köra 8-setare nästa gång vilket troligare är en bättre strategi om jag ska nå 80.

Länge sen jag var så transparent att jag lade ut en hel snatchsession på YouTube men det är väl dags, tänker jag. Låter kommentarfunktionen vara på, vi får se vad det samlar på sig. Hyfsad form i början men blir lite trött och slapp i slutet, vilket i och för är mer regel än undantag i just snatchtestet.

Music: Future Prophecies "Miniamba"

Det är kul att ha kvar gamla filmer från när man började med otyget att blåsa ut lungorna ett par gånger i veckan. Jag har riktigt anskrämliga klipp på hårddisken där jag ser ut att göra någon typ av snatch och annat märkligt. Men så är det ju alltid, någonstans måste man börja.

I oktober 2008 testade jag att snatcha med 32 kg för första gången. Jag stod på vinden och det var kallt som f-n. Minns att det var lite nervöst och gjorde först en high-pull innan jag gick hela vägen upp. I filmen nedan ser man hur jag squatar, trycker fram knäna och låter hälarna lyfta (fast det kunde sett värre ut!) samt knappt låser ut armen i toppläget. Taskig teknik och för tungt, helt enkelt. Ändå kul att se konkreta framsteg efter 3,5 år!  :)


31 october 2008 - snatch 32 kg, first time.

7 kommentarer:

  1. Imponerande. Riktigt starkt!

    SvaraRadera
  2. Håller med Fredrik. Bra jobbat! Känns ju inte som 80 är sådär värst långt borta.

    Kul med film. Kan du inte testa att snatcha i takt med musiken nästa gång :)

    SvaraRadera
  3. Nej, 80 borde jag väl fixa snart!

    Hittade lite lämplig musik att hålla takten till nästa gång: http://www.youtube.com/watch?v=TECaAGzu5ME

    SvaraRadera
  4. Kul med film och att hela testet var med.
    77 reps, då är pauserna ändå
    Bra jobbat, blev inspirerad nu :)

    SvaraRadera
  5. Tack, Sam. Kan man hålla den där hastigheten i början kan man ändå vila 13-15 sekunder varje minut, och göra 100! Hur ligger du till själv?

    Den dagen jag kan göra 100 med 32 kg, då är det fest! :)

    SvaraRadera
  6. aldrig testat 5 minuter med 32:an

    När jag var förbi och hälsade på Fredrik för 2v sen gjorde jag iaf 10/10, 5/5 utan vila, men det hann bli flåsigt redan där :)
    Skulle vara nöjd om jag klarade 70 i dagens form.

    Kommer på 100 festen när du klarar det :P

    SvaraRadera