söndag 15 april 2012

SSST och squatrack

Snatch, 16 kg: 5/5, 5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5, 5/5
Snatch test, 10 min, 24 kg (SSST): [10/10] x10 (Tot: 200 reps/12:20 min)

Ny taktik, med vila mellan varje 10/10-set och tänkte köra varje minut. Gick ut lite väl hårt, gjorde första setet på ca 35 sekunder och det slog till hårt i tredje set. Låg kanske på ca 165-170 reps efter tio minuter men bestämde mig för att köra linan ut till 200. Kan säkert krympa tiden en minut, några glas vin igår satte nämligen sina spår idag.

Ny leksak på Kettlebell Center från City Gym. Jag gick på City Gym under många år, ett av de bästa klassiska gymmen i Göteborg. Det startades av Henry Bergström och var på femtiotalet Sveriges första riktiga gym. Idag drivs det av sonen Magnus Bergström. På grund av nyinköp så frågade han om vi var intresserade av det gamla trogna och minst sagt stabila squatstället nedan, och det var vi!

Det lustiga är att det var exakt i det här squatracket som jag gjorde djupa breda knäböj med taskig rörlighet i höft och pajade ryggen -99. Cirkeln är liksom sluten och det är väl dags att börja köra back squat på allvar igen. :)




Neghar Fonooni visar snygga snatch i slowmotion...

1 kommentar:

  1. Snyggt squatrack! :D

    Jag håller ÄNTLIGEN på att lära mig göra snygga backsquats med skivstång. Har varit sugen på att tävla i styrkelyft i flera år nu, och nu kan det kanske äntligen bli en verklighet.

    Gör dem dock med böjskor som har ca 1 cm klack. Skulle jag köra barfota får det nog bli frontböj för att komma ner djupt utan krummad ländrygg...

    Lycka till med böjandet i alla fall. Skulle du känna dig lite stel råkar jag känna till en viss rörlighetsguide för knäböj........ ;)

    SvaraRadera