torsdag 21 juni 2012

Blivande RKC-kandidat - profil #9

Detta blir nummer nio och den sista RKC-kandidaten denna omgång. Sierra är svensk-amerikansk dietist som håller på med allt från yoga och spinning till tunga marklyft och pull-ups - listan med personbästa är imponerande! Hon driver också, En blogg om rörelse.

Hej! Först lite om dig själv - vem är du och vad har du för träningsbakgrund?
Mitt namn är Sierra de Goldsmith och jag är 23 år. Har flyttat runt sedan barnsben från Los Angeles till Torsby, Karlstad och slutligen landat här i Göteborg. Jag bor i Kviberg med träningsintresserad sambo och två aktiva hundar. Jag är utbildad och verksam personlig tränare, gruppträningsinstruktör (inom kettlebells och yoga) samt massör. Har dessutom precis tagit min Dietistexamen och fått mitt första dietistjobb inom barnhälsovården. Driver även ett litet företag där jag håller föreläsningar och utbildningar inom ämnet kost. Gillar att ha många projekt i luften, vilket säkert redan märks utifrån denna korta beskrivning.

Jag har alltid tränat, började med gymnastik när jag var åtta år och har sedan dess alltid hållit på med någon idrott/träningsform. Älskar att röra på mig, att anta nya utmaningar och att erfara nya saker. Ett tag blev det gruppträningspass, sedan mer styrka på gymmet där jag upptäckte att jag var mer stark och explosiv än uthållig. Denna vetskap fick mig att börja löpträna mer och utmanade mig genom att träna inför och springa Göteborgsvarvet samt lite mindre lopp. Det passar min personlighet att träna varierat så i dagsläget kombinerar jag yoga med spinning, löpning, barfotalöpning, kettlebells och en del styrka, vissa olympiska lyft och pullups. Det blir mest kettlebells dock!

Har ställt upp i flera tävlingar den senaste tiden, däribland Salomon Trail Tour i Skatås (tillsammans med Kettlebell Center i FiveFingers) och de senaste två arrangerade Tactical Strength Challenge (TSC). Har upptäckt tjusningen med tävling, men är egentligen inte en tävlingsmänniska, bryr mig mindre om slutresultatet än vad man skulle kunna tro. Gillar mest stämningen i samband med tävlingarna och sammanhållningen som skapas mellan de tävlande. Jag samlar på dessa erfarenheter, man lär sig så mycket om sig själv, sina mentala och fysiska styrkor och begränsningar. Tävlingar är dessutom ett kraftfullt verktyg för att hålla träningsmotivationen på topp och ge mening till varje pass.

Hur kom du i kontakt med kettlebells och hur länge har du tränat med dem?
Jag testade det för första gången inne i gruppträningssalen för ca tre år sedan. Hade tröttnat på gruppträning och var sugen på att lära mig något nytt. Och om jag gjorde! Kettlebells och jag var kärlek vid första ögonkastet och sedan dess har jag tränat med detta fantastiska redskap. Började med att träna en hel del själv, sedan gick jag en instruktörsutbildning och arbetade som gruppträningsinstruktör med kettlebells. Jag kom i kontakt med Kettlebell Center i samband med TSC och det var då jag började ta min egen kettlebellträning på större allvar och med mer integritet. Har haft RKC i sikte sedan första dagen jag steg in på Kettlebell Center.

Varför vill du gå RKC?
RKC systemet har fått mig att ta träningen till nästa nivå och vidare! Det är en metod som har gjort mig starkare och fått mig att utvecklas enormt, samtidigt som jag hållit mig skadefri. Säkerhet och teknik är grunden av träningen, inte en tråkig aspekt som man "borde" tänka på. Min egen träning består av mycket mera kvalitet sedan jag läste Enter The Kettlebell, kom i kontakt med och började träna med David och Fredrik på Kettlebell Center - vad de har hjälpt mig att växa! Genom RKC utbildningen hoppas jag främst få hjälp med mina tekniska svagheter samt en ökad förmåga att lära ut kettlebells till andra. Dessutom ser jag det som en otroligt kul grej att få träna kettlebells intensivt i tre dagar med inspirerande personer.

Vad har du för förväntningar av RKC - förhoppningar, farhågor?
Jag förväntar mig att få träna riktigt hårt och att lära mig bli mer disciplinerad i min träning. Mina förhoppningar är att jag kommer att få en ökad självsäkerhet och ett nytt perspektiv kring min egen träning och hur man bäst lär ut kettlebells till andra.

Är egentligen inte så orolig för de fysiska testerna (men det kanske jag borde vara?!), utan tänker att det löser sig på plats tack vare bra träningsgrund, de tekniska tipsen man kommer få under utbildningen samt den gemensamma motivationen vi kommer få av varandra. Mina farhågor är att jag kommer ha svårt med tekniken, men å andra sidan har jag en enorm respekt och tillit på instruktörernas förmåga att hjälpa oss. Är även lite orolig över de korta matpauserna, men det ska nog gå vägen med lite nötter nära till hands!

Vilka är dina styrkor och svagheter inför RKC? Du kanske vill skryta med något PR?
Mina styrkor är att jag är envis och ganska stark samtligt som jag är liten i kroppen och explosiv. Jag har därför relativt lätt för Pull-ups, Deadlift och Snatch. Mitt PR i Pullups är 15 reps med kroppsvikt (TSC Spring Meet 2012). Har lyckats Snatcha och Pressa med 20-kilos klotet, men är mest bekväm med 16 kg i dessa sammanhang. Är även nöjd med mitt PR i sumo deadlift på 125 kilo (juni 2012) och regular deadlift 120 kg (TSC) till mina 54 kilo.


Mina svagheter är att jag har många mentala spärrar som hindrar mig från att ta ut mig det där illa extra. Jag viker mig gärna lite för tidigt och brottas tidvis med dåligt självförtroende i träningssammanhang. Har även en hel del tekniska svaghet i bland annat Get-up och Pressar och en mycket svagare vänsterarm jämfört med höger.

Hur ser din träning ut just nu - var tränar du och vilka är dina närmsta mål?
Just nu har jag haft tre fokus: 1) Träna på mina svagheter inför RKC. 2) Bli tekniskt stark på styrketräning överlag för att klara min PT utbildning. 3) Komma igång ordentligt med FiveFinger-löpningen.

Träningsveckorna har därför sett väldigt olika ut, men givna inslag har varit Get-up, Pressar, Snatch, explosivitetsträning, yoga, styrketräning och löpturer i skogen samt de klasser jag instruerar. Jag håller en hög träningsvolym med många timmars träning. Är som tur är oerhört lyhörd på kroppens signaler och känner direkt när jag behöver vila eller äta mer för att må så bra som möjligt och undvika överbelastningsskador. So far so good!

Varför tycker du det är bra att träna med kettlebells och vem kan träna med dem?
Att de är så behändiga att ha med sig och med rätt teknik och träningsupplägg blir det ett otroligt effektivt redskap för att bli starkare, snabbare, rörligare och mer explosiv. Alla kan använda kettlebells, men har man skador i axlar eller höft exempelvis, så kan man behöva anpassa användningen av dem. Men är man frisk och hel ÄR kettlebellsträning för dig, jag utmanar dig att testa!



Tack, Sierra och lycka till nästa helg!

1 kommentar:

  1. Du ser vrålstark ut, Sierra! Fan vad skoj det ska bli nästa helg! :)

    Hoppas ni som ska till Kettlebell Center idag får ett trevligt pass. Själv sitter jag tyvärr i en bil, men är snart framme i Västervik, och då blir det snaps och lite fiske. :)

    SvaraRadera