torsdag 2 augusti 2012

Träningsprogrammet inför TSC

Ja, snart är det Tactical Strength Challenge igen, sjukt vad snabbt det går!

Snatch. På TSC i våras lyckades jag med 81 repetitioner med 32 kg vilket jag var/är nöjd med men hoppas givetvis på några fler denna gång. 90 jämt hade varit kanon men det är nio till och det är rätt många i de här sammanhangen.

Det kommer att bli snatch två gånger i veckan  framöver - ett av passen blir tungt och ett annat lättare med 32 kg som fokuserar på uthållighet i vänster respektive höger arm, vilket är lite av min svaga länk. Det tunga passet blir med 36-40 kilos klot. Brett Jones förordar ju tunga enhands-swingar i snatchtestprepen inför RKC, men jag tänker alltså snatcha tungt istället.

Pull-ups känns nästan svårast att öka i. Gjorde 15 sist och det var en bedrift. I maj juni körde jag med +20 kg men det har varit lite mindre med den saken det sista. Jag återupptar tunga pull-ups med +20 kg två gånger i veckan till att börja med så får vi sen när TSC närmar sig. Jag har gått ner några kilon sen förra TSC så det kan kanske hjälpa till lite.

Marklyften PR:ade jag sist med 180 kg men där borde jag faktiskt kunna prestera lite bättre, har ju ändå dragit 190 kg för många år sen (med kass teknik) så det borde ju gå att nå 200. Ibland känns det som om det sitter så mycket i hjärnan vad det gäller maxlyft i mark. På båda TSC har jag fått oanade kraftexplosioner och lyft mer än vad jag normalt orkar men önskar att den där adrenalinkicken infann sig även under träningen ibland så att man vet vad man klarar och kan planera lyften bättre när det verkligen gäller.

Nåväl, jag har haft en förkärlek till PTP:s "Bearcycle" tidigare men nu vill jag testa nåt annat. Blev väldigt sugen på The Russian Squat Routine (RSR) när jag läste Brett Jones artikel i ämnet där han överfört programmet till marklyft. Brett skriver där att man bör börja med en enklare variant, Pre-RSR, för att vänja sig vid volymen och intensiteten i RSR men det har jag varken tid eller lust med så jag går loss på RSR direkt. Dessutom har RSR mindre volym än Bearcycle som jag körde det och är väl ganska van vid volymen.

RSR bygger på tre pass i veckan under sex veckor. Man utgår från 80 procent av maxlyftet och ökar uppåt successivt. För att utmana lite extra utgår jag från 180 kg som var mitt max i våras och som troligen inte gäller idag och får följande schema:





Vissa pass ser väldigt tunga ut - t.ex. pass 1 och 2 i vecka 4. I andra passet, vecka 5, kommer förmodligen allt spricka! :) Vi får se hur det går. Har testat lite nu i veckan och det har ändå känts ganska stabilt med 150 kg utan att ha gjort ett marklyft på 2-3 månader. Men som sagt, jag siktar troligtvis för högt.

Så här blir veckorna framöver:

Måndag Deadlift RSR 1
Pull-ups +20 kg (light)
Tisdag Snatch (heavy, 36-40 kg)
Onsdag Deadlift RSR 2
Torsdag Snatch (light, 32 kg, max L/R)
(ev. lördag)
Fredag Deadlift RSR 3
Pull-ups +20 kg (heavy)

Det blir dåligt med vila under veckorna men jag tänkte testa detta ett tag så får vi se hur det går. Kunde ju lägga in snatchen efter marklyftspassen men det är inte helt ultimat det heller, svårt att ge hundra efter så tunga marklyftsessioner. Får ändra om det inte känns bra.

Sen blir det någon form av en repris av Salomon Trail Tour Kåsjön som vi gjorde i Juni - Salomon Trail Tour Kåsjön - där jag ska plåga mina stackars lungor med 11 km terränglöpning. Det innebär träna milen i Skatås, helt enkelt!

När jag var 10-12 år satt jag och gjorde fina listor över vilka fågelarter som beboddes av respektive fågelholk på landet eller planerade någon konstruktion man skulle bygga. Idag sitter man lika glad och entusiastisk och planerar sitt träningsschema på semestern inför hösten. Det har egentligen inte hänt så mycket sen den tiden och det gäller bara att bli vän med det faktumet.

8 kommentarer:

  1. Ser mycket trevligt ut :-)
    Underarmar och grepp lär få bekänna färg. Vore kul att se om sin faktiska greppstyrka ökar under denna period.

    SvaraRadera
  2. Hallå! Ja, torsdagen blir fokus på grepputhållighet. När det blir dessa vikter i DL kör jag dock med omvänt grepp så det blir nog inte så mycket greppträning i marken dessvärre....

    SvaraRadera
  3. Pluspoäng för liknelsen mellan fågelholkar och vikter. Så sann på något sätt. Nörderi är fint; nästan som poesi och solnedgångar. :)

    Lycka till med utvecklingen/träningsschemat.

    SvaraRadera
  4. kul att fokusera inför tsc
    vi har en lapp uppe hos cfgbg om tävlingen
    ska köra mer marklyft och kb-ryck närmsta två månaderna i klubben för att ladda.

    SvaraRadera
  5. @Patric: Tack, skrev en kommentar på din blogg igår men den föll visst bort, hoppas sträckningen löser sig snabbt!

    SvaraRadera
  6. @Sam: Bra där, vi hoppas på ett spikat datum snart!

    SvaraRadera
  7. Hade ju tänkt komma upp till TSC men efter att ha sett ditt program e det ju uppenbart att man inte platsar..;) kanske dyker upp ändå, som pausunderhållning..gött att ha dig tillbaka på bloggen..:)

    SvaraRadera