söndag 20 januari 2013

Back squat och Zercher squat [film]

FREDAG
Deadlift, 60: 5, 5
Deadlift, 100: 5, 5
Deadlift, 120: 5, 5
Deadlift, 140: 1, 2, 3
Deadlift, 160: 1
Deadlift, 130: 3
Pull-up: 1, 2, 3, 4, [5] x 2

LÖRDAG
Bench press, 40 kg: 8
Bench press, 60 kg: 5
Bench press, 80: 5
Bench press, 90: 4
Bench press, 100: 1
Back squat, 40 kg: 8
Back squat, 60 kg: 5, 5
Back squat, 80 kg: 5
Back squat, 90 kg: [3] x 3
Muscle-up: [1] x 3
Pull-up: [5] x 5
Jerk, 2x20 kg: 5
Jerk, 2x24 kg: 5
Jerk, 2x28 kg: [5] x 5
Ab wheel, w. rubberband assistant: 5, 3, 2, 1, 1

Fredagsträningen blev bara marklyft och lite pullups. Testade 160 kg vilket gick bra med tanke på uppehållet. En veckas uppvärmning till, sen är det dags att dyka in i The Peaking Plan.

Träning och 24-timmars fasta igår lördag med Sierra. Fastan går bättre och bättre. Detta var fjärde gången och hade egentligen inga som helst problem. Visst är man hungrig ibland men det är nåt man mest rycker på axlarna åt nu. Mådde kanon på kvällen efter middagen, sov riktigt bra och kände mig tipptopp hela dagen idag. Försökte att äta normalt efter fastan och inte "överäta" vilket är lätt hänt när man inte ätit på ett tag. Tror det är lättare att må bra efteråt om man äter normalt, som också rekommenderas efter att man har fastat 24 timmar.

Nåväl, lördagspasset blev ganska omfattande, dock inget konditionskrävande. Lyckades pressa 100 kg i bänken, vilket var på tiden! Vågade mig också på lite högre volym back squat samt 25 tyngre jerks. Skön träningsvärk av jerksen idag som går så där på "djupet" i hela kroppen.

Det var just av back squat som rygg/höft pajade en gång för 15 år sen. Gick djupare än vad min rörlighet tillät och PANG så skjuvade vänster höftben iväg. Det var detta som senare föranledde diskbråcket tio år senare. Så just djupa back squat har jag blivit ganska negativ betingad av. Känns alltid nervöst när jag går ner till bottenläget, vet ju inte riktigt var jag har det. Lät filma mig i lördags och i första sekvensen nedan det är lätt att se hur osäker jag är över hur djupt jag ska gå ned. Vid andra sekvensen från sidan (sista setet) ser man dock lite ökad säkerhet.



I början av december testade Sierra och jag Zercher Squat för första gången. Råkade hitta lite filmer i kameran som jag klippte ihop:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar