tisdag 19 februari 2013

Snatch och Charlie Chaplin

Snatch, 20 kg: [5/5] x 2
Snatch, 24 kg: [5/5] x 2, 30/30, 25/25, 20/20 (170)

Hade tänkt 36/36 först men det blev max på vardera arm istället. Vilade en del mellan seten men ändå nöjd, speciellt med andra setet på 25 reps. Den här träningen är bra för att öka uthållighet i grepp och arm., vilket jag behöver. 

Charlie Chaplin var min stora ungdomsidol. Ofta förknippas Charlie Chaplin med stumfilmer men han var en av de få som faktiskt lyckades fortsätta sin skådespelarkarriär även efter ljudfilmens intåg. Jag minns hur mycket jag gillade hans biografi och kunde lätt identifiera mig med honom. Hans första film med dialog var "Diktatorn" som var ett öppet motstånd mot Adolf Hitler och nazismen. Charlie Chaplin både producerade, regisserade och spelade huvudrollen i filmen. En fantastisk film på många sätt.

Diktatorn filmades och hade premiär i USA ett år innan landet gick med i andra världskriget. Nedan klipp är det berömda sluttalet till nationen. YouTube-kanalen Tragedy and Hope har gjort ytterligare en snygg film med moderna klipp och musik till hans tal. Funderar ofta på vad Hitler tänkte när han såg den. För såg den, det gjorde han två gånger tydligen. Ingen vet dock vad han tyckte om den.
"Jag skulle ge vad som helst för att få veta vad han tyckte om den." (Charlie Chaplin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar