måndag 5 augusti 2013

Semestersammanfattning 2013

Nu var det några veckor sedan jag skrev här. Ni som följer Liljerosso på Facebook har sett lite bilder från semestern i Ligurien, Italien, men här kommer ändå en liten sammanfattning av dessa veckor.

Som jag skrev i sista bloggposten körde jag ett modifierat KM-program under tre veckor med dubbla 24 kg. Jag delade upp vilan efter varje övning vilket gjorde att jag kunde köra med tyngre klot än vad jag egentligen är kapabel till enligt originalprogrammet. I det tunga passet blev det därför en extra vila då den innehåller fem övningar.

Jag hade inte kört med dubbla klot på ett halvår och bara värmt upp två gånger med lite med 2x20 kg veckan innan jag åkte. Det märktes, speciellt i dubbelsnatchen. Förra året var jag i en helt annan form med tunga dubbelsnatchar och det var därför jag kom upp i fem 8-stegar med dubbla 24:or, totalt 100 reps (läs förra årets post här). Denna gång däremot fick jag starta brant och hade väl då och då lite problem att få upp snatcharna. Fick dessutom stå i kalsongerna då mina nya träningsbyxor inköpta i Frankrike inte alls funkade för dubbla klot (för tajta) och det var inte helt ultimat förrän man blev så svettig att armarna gled friktionsfritt mot benens hud i bottenläget. Jo då, det såg både kul och muntert ut.

Konceptet fungerade förövrigt fantastiskt bra. Medium blev jobbigast, på grund av dubbelsnatcharna, och på den sista mediumdagen fick jag därför vila lite extra mellan seten (ca 10-15 sek). Favoritdagen blev Heavy som jag kände mig riktigt stark i. Troligen har stångträningen under våren förbättrat både press och squat.

Du som kört KM på riktigt och känner att du vill prova en variant, så testa ovan koncept! Öka vikten på kloten - se bara till att du kan snatcha fem gånger - och dela upp vilan enligt schemat nedan. Detta ger mindre mjölksyraträning och mer fokus på styrka.


Detta lilla semesterexperiment har skapat lite nya tankar hur man kan lägga upp komplex med tunga dubbla klot men jag återkommer om det lite längre fram. Kanske blir det en period runt årsskiftet då jag blir gräsänkling. Något kul får ju jag också ha när andra drar till Hawaii en månad.

Sierra hade dubbla 20-kilos klot att hantera. Lite för mycket för dubbelsnatch så hon skapade ett eget KM-inspirerat program med clean & jerk istället för snatch. Såg väldigt bra ut fastän hon hanterade två tredjedelar av sin kroppsvikt. Hon är faktiskt den starkaste jag känner! Hon har skrivit mer om Italien här >>>

Förutom klotträning har det varit en del kroppsviktsträning i en lekpark nära där vi bodde. Push-ups, pull-ups, pistols, lite flaggträning med mera. Vi har gått mycket i bergen och Sierra har även löptränat. Kallbad i floden är standard men då och då också i havet. Vi tog en kort tripp till Marseille som jag gärna återvänder till snart igen, sjukt trevlig stad!

Lite bilder kommer längre ned och en film ska klippas ihop om ett par dagar. Här är en så länge när vi gjorde ett pushuprace under 5 minuter på altanen.




Förutsättningarna för träning har ändrats hemma sedan ett tag tillbaka och de flesta vet nog om vid det här laget att jag inte har något intresse i Kettlebell Center längre. Detta skapar plötsligt en väldigt massa nya möjligheter och höstens upplägg ligger därför i planeringsstadie! Jag återkommer lite längre fram om detta men själva träningsloggen kör igång i veckan igen. Facebooksidan Liljerosso körs parallellt med bloggen men kommer att vara en utveckling med mera innehåll. Bloggen kommer att vara träningsdagbok men också ha längre artiklar precis som vanligt.

 Så med andra ord - stay tuned!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar