söndag 25 augusti 2013

Varumärkesintrång

Få saker stör mig så mycket som när man kopierar andras loggor och varumärken för att glida räkmacka på originalets framgång. Har man ingen kreativitet och skaparförmåga så snor man någon annans. Jag tycker det suger.

När man lanserade Primal Move för ett och ett halvt år sen var det ganska uppenbart hur lik loggan var MovNats sedan lång tid inarbetade logotyp – typsnittet, lövet, färgen och underrubriken. Med tanke på det likartade innehållet blev det mer än tydligt att det var en ren rip-off.



Jag får en mycket negativ uppfattning om ett företag kopierar ett annat varumärke, oavsett om innehållet, tjänsten eller produkten, är bra eller dålig. Det blir helt enkelt oseriöst och känns ”fejk”. Idag har Primal Move ändrat om loggan efter juridiska påtryckningar (läs; stämningshot)  från MovNat, men den där sura känslan hänger kvar för lång tid framöver.
 
Senast i raden av copycats dök upp i veckan när gymkedjan Elixia lyckades med konststycket att göra en rip-off av Way Out Wests välkända affisch, uppenbarligen utan att ha förstått problemet kring varumärkesintrång. Eller så visste de exakt vad de gjorde men struntade i det - all uppmärksamhet, är bra uppmärksamhet.

Man kan skratta och tycka att det är fyndigt, men om ett företag ska inge seriositet och försöka sälja in kvalitet i någon form, så är förtroendet som bortblåst en lång tid framöver 
med denna typ av oseriösa marknadsföring, i alla fall för mig. Det är nämligen nära till hands att tro att när man struntar i andra varumärkens integritet och renommé, då struntar man också i sitt eget, vilket i slutändan torde stänka på det innehåll som man säljer. Kvalitet handlar dessutom till stor del om förtroende och förtroende skapar man inte genom stöld av humankapital.

Man kan åtminstone hoppas att marknadsföringsansvarig på Elixia var glatt ovetande om kampanjen.

På bilden ser ni hur exakt lik utformningen är, eller snarare ”var”, bilden är numera borttagen på uppmaning av Way Out West. Kanske inte så oväntat.



Jag har retuscherat bort namnen som figurerade på bilden, därav de vita rektangulära fälten.

Ibland är det naturligtvis oavsiktligt när logos liknar varandra och när man inte verkar i samma bransch så blir inte lika självklart att det är medvetna kopior, det kan ju faktiskt vara så att man undermedvetet påverkas av andras logotyper utan att tänka på det. I fallet ovan är det dock tveksamheter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar