söndag 5 januari 2014

KBE - vecka fyra & THE END

MÅNDAG - SÖNDAG
Kettlebell Burn EXTREM >>> 

Week 4 (deload): 20-25 minutes, RPE 10
Måndag
Grinds, 2x28 kg
Total: 72 reps; 4.032 kg (+9%)
Tisdag (Nyårsafton)
Ballistics, 2x28 kg
Total: 200 reps; 11.200 kg (+11%)
Onsdag (Nyårsdagen)
OFF 
Torsdag
Grinds, 2x28 kg
Total: 64 reps; 3.584 kg (-11%)
Fredag
OFF
Lördag
Snatch, 32 kg
Total: 176 reps; 5.632 kg (+10%)
Söndag
OFF

Total, week 4
Grinds: 136 reps; 7.616 kg
Balistics: 376 reps; 16.832 kg

Hade missat att måndagen var en tung dag istället för lätt som tidigare måndagar. Var verkligen inte mentalt förberedd på detta. Tog bort ytterligare 15 sekunder i vilan mellan seten för att kunna lägga på ett set till, men i de sista två seten fick jag stötpressa de sista repsen, det gick bara inte annars. Nåväl, räknande seten ändå och därmed volymökning. Jag behöver den peppen för imorgon.

Tisdagen var ju det egentligen tyngsta dagen ballistic men ville också testa 200 med snatchen senare i veckan, totalt blir det därför två riktigt tunga dagar. Tisdagens protokoll var dessutom helt annorlunda de andra veckorna med 10 reps/set och därför hade jag svårt att räkna fram hur jag skulle vila då jag ville göra 200 reps även här. Nåväl, vilade 40 sekunder mellan varje set och insåg ganska snabbt att det skulle bli överjävligt. De sista setens swingar hade inte samma höjd som de sista, om man säger så. Cleanen var ändå värst, fyfan. Jag andades som en söndrig blåsbälg. Gick 10-15 sekunder över 20 minuter men riktigt nöjd ändå. Men inte på ett tag igen, tack.

Det tunga presspasset på torsdagen var lite lägre volym men istället för tre reps så innehöll seten fyra reps, därav längre vila och mindre volym totalt. Det var dock enklare än jag trodde, värre var det i måndags med så kort vila. Sugen att pressa dubbla 32:or nästa vecka, bara för att testa.

Egentligen skulle det tunga presspasset ligga på lördagen men jag switchade och det blev därför snatch på lördag istället. Hade som sagt 200 snatch som riktmål. Drog ned på vilotiden med fem sekunder mellan varje set. Tydligen var det där gränsen gick för det blev ganska jobbigt. Det var dessutom ingen bra dag överhuvudtaget - greppet bråkade (torra händer) och jag fick nästan något som kan liknas vid håll. Lyckades ändå hålla kadensen i 13 minuter (128 reps) men sen vilade jag en halv minut extra. Tog det lugnare i slutet och reviderade om att försöka göra samma som sist (176 reps) vilket jag lyckades med. Efter omständigheterna är jag därför nöjd och det borde ju innebära att jag skulle kunna nå 15 reps med 5/5 på femton minuter nästa gång med gamla kadensen.

Så nu var det klart! Skönt. Fyra veckor är alldeles lagom med ett sådant här program. Det blir en kortare utvärdering i veckan. Stay tuned.

Filmade passet med stång för två veckor sedan. Detta är någonstans i andra halvan så jag börjar bli lite trött som hörs.


2 kommentarer:

  1. Bra jobbat!

    Du hade kanske tänkt göra det, men i utvärderingen får du gärna ta upp för vem/vad du rekommenderar KBE, och kanske även vad den huvudsakliga skillnaden är mot t ex Kettlebell Muscle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack!

      Absolut om KM i alla fall, precisa rekommendationer är jag ju sparsam med men vi får se.... :)

      Radera